Impressie bezoek 16e Uniecongres

maandag 02 oktober 2006 17:48

Op zaterdag 30 september 2006 bezochten wij het 16e Uniecongres van de ChristenUnie, dit jaar gehouden in Zutphen. Het was bemoedigend het congres bij te wonen, alleen al vanwege de verbondenheid die merkbaar was en het enthousiasme voor de partij waarmee we werden geconfronteerd. Misschien aardig een poging te wagen u een impressie te geven van deze dag.

De drie meest in het oog springende onderdelen op het programma voor deze dag waren zonder twijfel de vaststelling van de kandidatenlijst voor de Tweede-Kamerverkiezingen, het verkiezingsprogramma en de speech van onze partijleider André Rouvoet.

Kandidatenlijst
De
door het landelijk bestuur voorgestelde kandidatenlijst werd - na weliswaar enkele goedbedoelde pogingen van kiesverenigingen om in de volgorde van kandidaten wijziging aan te brengen - uiteindelijk ongewijzigd door de leden vastgesteld. De eerste tien kandidaten op de lijst zijn daarmee André Rouvoet, Arie Slob, Tineke Huizinga-Heringa, Joël Voordewind, Cynthia Ortega-Martijn, Ernst Cramer, Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink, Ed Anker, Martine van Meekeren-Vonk en Rogier Havelaar. Een staande ovatie maakte duidelijk dat André Rouvoet en zijn ploeg op brede steun in de partij kan rekenen.

Verkiezingsprogramma
Een taaier gedeelte van de dag betrof het vaststellen van het verkiezingsprogramma. In totaal werden voorafgaand aan het Uniecongres 80 amendementen (concrete voorstellen om het verkiezingsprogramma aan te passen) ingediend door kiesverenigingen danwel PerspectieF (de jongerenorganisatie van de ChristenUnie). Amendementen die voldoende waren ondersteund door andere kiesverenigingen, werden in stemming gebracht. Een belangrijk onderdeel, omdat hier de partijdemocratie duidelijk tot zijn recht komt. Voor het eerst overigens werd op deze wijze het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie vastgesteld. Meerdere amendementen werden "aangenomen", waardoor het verkiezingsprogramma op enkele punten is gewijzigd.

Toespraak André Rouvoet
Voor velen ongetwijfeld een veel boeiender en inspirerender moment was de speech van André Rouvoet, getiteld "Het geheim van de ChristenUnie".
André Rouvoet: "De laatste tijd word ik regelmatig gevraagd naar het geheim van de ChristenUnie. ‘Hoe komt het dat jullie bij de gemeenteraadsverkiezingen zoveel winst boekten en daarna zoveel wethoudersposten hebben binnengehaald? Hoe valt die geweldige ledenwinst te verklaren, terwijl bijna alle partijen in ledental achteruitgaan? Waarom worden Arie Slob, Tineke Huizinga en jij op de meest uiteenlopende podia uitgenodigd om het verhaal van de ChristenUnie te vertellen? Waarom wordt jullie mening steeds vaker en door steeds meer media belangrijk gevonden? Waar komen die fraaie peilingen voor de a.s. Kamerverkiezingen vandaan? Wat is er gebeurd dat er vandaag de dag niet over de kabinetsformatie kan worden gesproken of de ChristenUnie speelt er een rol bij, vaak zelfs een sleutelrol? Wat is jullie geheim?’"

"Onze realiteitszin", zo vroeg hij zich af? "Onze bewogenheid met en ons respect voor ieder mens? Of zit ons geheim misschien in het evenwicht dat we nastreven tussen economie en ecologie? Misschien is ons geheim dat de ChristenUnie niet in hokjes van rechts of links te vangen is?"

Misschien allemaal waar, maar, zo naderde André Rouvoet het echte geheim van de ChristenUnie: "Wij zitten niet in de politiek om zoveel mogelijk macht te verwerven, maar om de macht dienstbaar te maken aan de gerechtigheid van het Koninkrijk van God. Wij stellen er een eer in Hem te dienen in politiek en samenleving. Net als Daniël: vanuit een levende relatie met de Koning der koningen, vrijmoedig, met de luiken open. In die herkenning hebben we ons - zoals onze Unieverklaring het zegt - verenigd om, gelovig luisterend naar het Woord van God en met een open oog voor de werkelijkheid, te zoeken naar Gods wil en zo invloed uit te oefenen op het bestuur van ons land. Het ambacht van de christelijke politiek mag worden beoefend in het perspectief van Gods toekomst, van Zijn Koninkrijk, dat er is en dat komt. Wat een bemoedigende en geruststellende wetenschap!

Zo wil de ChristenUnie in de politiek staan. Ons hart staat open voor de samenleving, voor de mensen. Omdat wij weten dat Gods hart openstaat voor de wereld. En zo willen wij ons inzetten voor een gezonde samenleving, voor een land waarin het voor iedereen goed wonen is. Met een variant op moeder Theresa te zeggen: het gaat ons mensen uiteindelijk niet om een huis, maar om geborgenheid. Het gaat niet om een brood, maar om waardigheid. Het gaat niet om geld of inkomen, maar om het goede leven.

Het goede leven. Dat begint niet in Den Haag, maar dat begint bij u. Laat ik dat tot slot benadrukken. De ChristenUnie wordt niet méér vertegenwoordigd door Tineke, Arie of mij dan door ú. De geloofwaardigheid van onze politiek hangt uiteindelijk af van wat wij als christenen in de praktijk van ons leven laten zien. Of we leven naar wat we geloven, ‘practice what we preach’.

Christelijke politiek is geen statisch instituut, maar een beweging van christenen die zich vanuit hun geloof, vanuit een levende relatie met Jezus Christus, inzetten voor vrede en gerechtigheid. Ik moet onvermijdelijk denken aan de wereldwijde Micha Campagne, waarin ook de ChristenUnie actief deelneemt, en die verwijst naar Micha 6:8: “we weten wat de Here van ons vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God”.

Áls wij al een geheim hebben, dan is het dit. En dat geheim zit niet in onze statuten, niet in ons verkiezingsprogramma, niet in mediatrainingen. Het zit in uw hart en in mijn hart. En we laten ons maar wat graag in ons hart kijken, ook in ons politieke werk.
"

Op de landelijke website van de ChristenUnie staat de volledige tekst van de toespraak van André Rouvoet.

Reacties op 'Impressie bezoek 16e Uniecongres'

Nieuwsarchief > 2006