Waarom het gemeentehuis verbouwd?

KeesPillezaterdag 18 februari 2006 20:47

Een vraag die telkens weer opduikt. Blijkbaar zijn we er nog niet in geslaagd om het uit te leggen. Daarom wil ik nog een poging doen.

In de 18 jaar dat het gemeentehuis er nu staat is er wel het een en ander veranderd. Computers hebben de bureaulegger vervangen. Taken zijn afgestoten naar regionale organisaties zoals de Regionale Sociale Dienst, het bureau Leerplicht en een groot deel van het archief is verhuisd naar het stadsarchief te Dordrecht. De ontwikkelingen staan niet stil. Er worden steeds meer en andere eisen gesteld aan de dienstverlening. Daarvoor moeten er organisatiestructuren worden aangepast. Dat is de afgelopen 10 jaar een zoektocht geweest van de ene verandering naar de andere. Uiteindelijk is er 5 jaar geleden een traject ingezet die heel de organisatie op zijn kop moest zetten omdat alle voorgaande (kleine) veranderingen niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Klaar stomen voor de toekomst met in het vizier allerlei nieuwe taken die de rijksoverheid door de gemeente laat uitvoeren.

Veel gemeenten hebben op aandringen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken dan ook hun organisatie met bijbehorende werkplekken zoals de loketfunctie aangepast om op al die taken voorbereid te zijn. We werden dus een aantal jaren geleden voor de vraag gesteld of we ons als gemeente willen voorbereiden op nieuwe uitdagingen. Daar hebben we unaniem “ja” tegen gezegd.

Nu krijg je een organisatie niet zomaar veranderd. Daar is een proces voor nodig dat je actief in moet gaan. Voorlichting, cursussen, nieuwe functie omschrijvingen, interne sollicitaties en al wat meer volgden en volgen nog steeds om alles goed geregeld te krijgen. Computerinvesteringen werden bevroren om nieuwe aangepaste systemen aan te kopen wanneer de organisatie daar klaar voor zou zijn.

En dan uiteindelijk is het zover. Op een gegeven moment moet de raad formeel de gelden beschikbaar stellen om het proces zichtbaar tot een afronding te maken. Verbouwen en systeemaanpassingen zijn daarvoor nodig. Alleen het moment kwam nu wel heel slecht uit. Moet je met een te krap gevulde kas wel zo’n investering doen? Het personeel is ervoor klaar gestoomd en wat als het niet door zou gaan? Dan is alle voorbereiding en investering van de afgelopen jaren tevergeefs geweest. Is dat naar de ambtelijke organisatie toe wel verantwoord? Nee, hebben we gezegd. Dat zou kapitaalsvernietiging zijn en getuigen van onbehoorlijk bestuur.

Het geld is er gekomen. Wel minder dan eerst de bedoeling was. Dus is een deel van de plannen uitgevoerd. Nu zal de komende tijd de praktijk moeten laten zien dat het niet tevergeefs is geweest.  We wensen alle medewerkers op het gemeentehuis dan ook veel succes toe tot nut van al onze burgers!

Kees Pille
Raadslid ChristenUnie

Reacties op 'Waarom het gemeentehuis verbouwd?'

Nieuwsarchief > 2006