Verkiezingsanalyse en conclusies

woensdag 29 maart 2006 00:00

door Theo van Houwelingen

Na verkiezingen is het altijd goed om even terug te blikken naar het resultaat dat is behaald. Is dat positief of negatief? Zijn er grote verschillen met voorgaande verkiezingen? Wat valt op?
Laten we voorop stellen dat wij van de ChristenUnie dankbaar en blij zijn dat wij onze vier zetels hebben behouden. Zo vanzelfsprekend is dat niet. Als we namelijk bezien hoe Hardinxveld-Giessendam stemt, dan valt als eerste op dat onze inwoners geleidelijk aan steeds meer geneigd zijn om niet confessioneel ( is op een christelijke grondslag gebaseerde partij) te stemmen. Stemde in 1990 nog 60.4% van onze dorpsgenoten op een confessionele partij ( met zelfs in 1994 een opleving naar 63,1%), dan zakte dat in 1998 naar 57,5%, steeg weer iets in 2002 naar 58,2%, en de laatste verkiezingen (2006) ziedaar 50,1% confessionele stemmers.
    Bij welke partij zit zo ogenschijnlijk het grootste verloop?

ChristenUnie
SGP
1990
13,80%
27,40%
19,24%
1994
20,70%
26,40%
16,00%
21,64%
22,81%
13,07%
22,81%
21,35%
14,06%
20,93%
19,53%
9,67%

Deze cijfers spreken voor zich.

Geven de andere partijen een geheel ander beeld te zien dan, zou de vraag kunnen zijn? Frappant is dat de PvdA in 1990---- 19,94% van de stemmers kreeg, terwijl toen de VSD (een plaatselijke PvdA afsplitsing) nog aan de verkiezingen deelnam en 10,18% van de stemmers aan zich wist te binden ( is dus samen 30,12%). De PvdA ging in 1994 als enige linkse partij verder in de raad met  22,9%.

PvdA
VVD
1990
19,94%
15,60%
1994
22,90%
9,52%
24,95%
17,55%
25,06%
16,72%
26,20%
9,20%

Zie je dus bij de PvdA een geleidelijke oploop van het percentage, zo zie je bij de SGP een geleidelijke terugval de laatste 15 jaar. CDA zakt ook stiekempjes aan ook wat terug, en de VVD jojoot.Even voor alle duidelijkheid, bij landelijke verkiezingen geven de percentages in ons dorp voor de diverse partijen een geheel ander beeld!
      De grote onbekende die met de laatste verkiezingen het beeld wijzigde, was het meedoen van een plaatselijke partij. De TAB. Met 14,47% van de stemmers achter zich, sloeg zij natuurlijk een gat in de percentages van de andere partijen. Daarom is het beeld niet scherp te stellen.
Opkomstpercentages spelen een rol. In 1990---- 72,8%, omgezet in aantal stemmers 8945 personen. In 2006----- 75,96%, omgezet in aantal stemmers 9987 personen. Dat gegeven wijzigt in percentages wel niets, maar wel in absolute aantallen. (even als voorbeeld: 10% van 100 geeft een andere uitkomst in getal dan 10% van 200, hoewel het in beide gevallen om 10% gaat) Rekenen blijft een boeiend fenomeen zoals U ziet.
   Vandaar nu maar even verder in wat exacte getallen. In 1998 stemden er bij de gemeenteraadsverkiezingen 2089 mensen op de combinatie RPF/GPV. In 2002 waren dat er 2243 die op de ChristenUnie stemden, en in 2006 komen we op 2090 stemmers.

Dus:
1998: -> 2089 stemmers
2002: -> 2243       “”
2006: -> 2090       “”

In een verdeling naar Beneden- Hardinxveld en Boven-Hardinxveld krijgen het volgende beeld:

ChristenUnie-stemmers
Beneden-Hardinxveld
Boven-Hardinxveld
1673
416
1884
359
1724
366

Dit is voor mij een verrassing. Bij wie en waar haalt de TAB dan zijn of haar stemmers, zeker naar Boven-Hardinxveld gekeken???

SGP

n.v.t.

901
544

Totaal aantal stemmers in het jaar
1998: -> 9654
2002: -> 9832
2006: -> 9987

Het is in zoverre duidelijk dat de groei in het aantal stemmers geen groei in het aantal stemmers voor de ChristenUnie heeft gebracht. Een conclusie kan zijn dat de autonome groei met het verlies van de VVD en het CDA de “winst”van de Tab is. Mijns inziens een wat kort door de bocht redenatie. Een aantal verloren stemmen van de SGP kan gegaan zijn naar de ChristenUnie en dat te samen met het stemmenverlies van de ChristenUnie geeft dan een bepaald getal voor de TAB. Evenzo kunnen CDA en/of VVD stemmers geswitcht zijn naar een andere partij dan de TAB, die op hun beurt dan ook weer een aantal stemmers hebben verloren aan de plaatselijke partij.
   Ik vond het in ieder geval uitzonderlijk dat de ChristenUnie in Boven-Hardinxveld zelfs een paar stemmers “gewonnen”heeft. Daar tegenover staat dan de vraag waar die verloren SGP stemmen zijn gebleven. Gevoelsmatig denk je dan dat deze naar de ChristenUnie zijn gegaan. Als dat zo is dan zouden wij aan de andere kant dus wel weer stemmers zijn kwijtgeraakt. En dat moet dan aan de TAB zijn. Denk maar aan de afkomst van hun lijsttrekker.

Al met al zijn er wel enkele conclusies te trekken, maar een gesloten redenering met vaste eindconclusies is mijns inziens niet mogelijk.

Vriendelijke groeten,
Theo van Houwelingen

P.S.   Ik heb helaas geen landelijke verkiezingsuitslagen meer van ons dorp. Deze zouden nog wat vergelijkend materiaal kunnen opleveren. Zeker daar waar het de verhouding confessioneel - niet confessioneel stemmen betreft.

Reacties op 'Verkiezingsanalyse en conclusies'

Nieuwsarchief > 2006