Statenfractie voor maatregelen wateroverlast

PSverkiezingenmaandag 16 maart 2015 22:45

De ChristenUnie Statenfractie liet zich dinsdag 10 maart informeren over de achtergronden en mogelijke oplossingen om de wateroverlast van o.a. de Nieuweweg tegen te gaan.  In de campagnetour KrisKras de provincie door was Hardinxveld-Giessendam ingeroosterd om te spreken met lokale bestuurs- en fractieleden over zaken die de inwoners van dit dorp bezig houdt. Drie onderwerpen werden benoemd waarvoor de provincie en waterschap zich willen inzetten. Overlast van de waterstand bij harde regenbuien, geluid van de Betuwelijn in met name Binnendams en de vele file’s op de A-15 met ernstige milieuvervuiling en sluipverkeer tot gevolg.

Statenfractievoorzitter Chris Schaapman was zichtbaar onder de indruk van de situatie op de Nieuweweg waar een aantal bewoners in korte tijd drie maal hun laminaat moesten vervangen. Maatregelen voor de opvang van grote regenbuien in korte tijd zouden bergingsbassins kunnen zijn tussen de twee sporen aan beide zijden van de Giessen. Ook zou met het Waterschap en Rijkswaterstaat gekeken kunnen worden naar directe lozing in de Merwede aan de hand van peilmeting.

De  overlast van de Betuwelijn werd tastbaar toen de bezoekers bovenop het viaduct van de Betuwelijn stonden en goed getimed een goederentrein met zwaar materieel voorbij kwam. Alle geluidsberekeningen ten spijt kun je toch moeilijk van de inwoners verlangen dat ze ramen gesloten houden en bij bepaalde windrichting niet buiten moeten gaan zitten. Hiervoor hebben de Statenleden niet zo snel een oplossing. Wel zien ze kansen met energieopwekking middels zonnepanelen op de soms wat lage geluidswal.

De filevorming werd in de praktijk ervaren. Het gezelschap uit Den Haag kwam maar net op tijd vanwege een file tussen Alblasserdam en Sliedrecht. Met belangstelling is geluisterd naar de ideeën van de gemeenten op dit traject en er werd toegezegd om ook hier in de provincie een punt van te maken. De volgende halte was Gorinchem waar ze ongetwijfeld de filevorming ook ter sprake hebben gebracht.  De lokale en provinciale bestuurders hebben dit bezoek als inspirerend ervaren om concreet aan de slag te gaan.

ProvStat 20152,1 MBimage/jpegdownload

Reacties op 'Statenfractie voor maatregelen wateroverlast'

Nieuwsarchief > 2015