ChristenUnie twijfelt of opties in Alblasserwaard wel serieus worden genomen

Jan Nederveenmaandag 20 april 2015 21:02

Bij de start van het inspraakproces hebben ChristenUnie en PvdA kritische vragen gesteld aan het college over de opties in de Alblasserwaard. Tijdens de inspraakavond en – ochtend op 8 en 18 april jl. zijn er ook vanuit inwoners duidelijke signalen dat ze graag willen kiezen.

Het proces van onderzoek tot mogelijke toetreding bij Drechtsteden is in volle gang. De inlevertermijn van de enquêtes is voorbij en op zaterdag 18 april is een tweede inspraakochtend gehouden in de Calvijnschool. Voor de fractie van de ChristenUnie heeft deze ochtend aanleiding gegeven om de kritische vragen die al aan het college waren gesteld nog meer aandacht te geven.

“We wachten nog op antwoord op deze vragen over de inkoopvariant, maar inmiddels is ook wel helder dat veel inwoners zwaar teleurgesteld zijn in de burger-enquête. Ze willen kunnen kiezen en in de enquête wordt deze vraag nu net niet gesteld”. In het zwaar bevochten amendement uit de lange vergadering van 18 december vorig jaar waren dit nu juist dé twee belangrijkste punten. Een volwaardige vergelijking van ‘de inkoopvarianten’ in de Alblasserwaard met Drechtsteden én een serieuze burgerpeiling

Over de aanpak in de Alblasserwaard horen we heel weinig terwijl het Drechtsteden-bestuur, college’s, raadsleden en ambtenaren vanuit de 6 Drechtsteden in grote getale het Raadhuis in Hardinxveld-Giessendam weten te vinden. Van Gorinchem of Molenwaard hebben we nog niemand gezien.

De vragen over de inkoopvariant zijn nog niet beantwoord en inmiddels is ook wel duidelijk dat de enquête niet aan gestelde verwachtingen voldoet. De ChristenUnie hoopt nu op een snelle beantwoording van de gestelde vragen. Over de enquête zal de fractie samen met de andere oppositiepartijen het college aanstaande donderdag (23 april) bevragen.

Jan Nederveen

Vragen Proces regionale samenwerking43,3 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie twijfelt of opties in Alblasserwaard wel serieus worden genomen'

Nieuwsarchief > 2015