Debat Jaarverslag 2014

Molen Tiendwegdinsdag 02 juni 2015 14:06

Tijdens de 1e termijn van de behandeling van het jaarverslag 2014 heb ik namens de onze fractie onderstaande bijdrage uitgesproken:

Geachte voorzitter,

Inleiding
Het jaar 2014 is wereldwijd een bewogen jaar geweest. De ramp met de MH17 zal niet snel uit ons geheugen verdwijnen. Ook het geweld van Boko Haram en IS is te gruwelijk om te vergeten. Het conflict in Gaza van juli 2014 had ik echter al niet direct meer scherp, terwijl het op dat moment ook wereldnieuws was. Vooral in dit perspectief beseffen wij hoe dankbaar we Onze God mogen zijn dat we vanavond mogen discussiëren over de verdeling van welvaart in ons dorp.

Wij hoeven en kunnen de wereldwijde problemen niet oplossen. Wij moeten in ons dorp onze verantwoording nemen. Desalniettemin blijft het treurig dat de enige zichtbare verbinding vanuit dit gemeentehuis – de Milleniumgemeente - met de vraagstukken van de wereld bruut wordt doorgesneden. Voor ons nog steeds onverkoopbaar!

Beheersing financiën
Financiën zijn een van de speerpunten van het college / coalitie. Dit wetende heb je grote verwachtingen van vooral de financiële verantwoording in de jaarrekening. Wat je dan aantreft is toch wel wat onthutsend. Ik heb het dan niet over het positieve resultaat – dat is goed – maar over de mate waarin het college in staat is kosten te beheersen.

Op 18 december jl. stelde het college ons een begroting voor met een verwacht resultaat van € 0. Welke wij in deze raad hebben geaccordeerd. Welgeteld twee weken voor het begin van 2015. Nu hebben we de afrekening van 2014 voor ons liggen en is er opeens € 825.000 over. Je hoopt dan bijna dat het college dit al eerder wist… het antwoord is echter onthutsend…. het antwoord op een technische vraag hierover was: Dit is eerst bij het opstellen van de jaarstukken naar voren gekomen (februari/maart). Oftewel we hebben het hele jaar geen idee van de kosten….oftewel we kunnen hier ook niet op sturen. Een voorbeeld: het budget van de WMO is € 2,9 mln. en pas in 2015 ontdekken we dat hiervan € 0,35 mln. niet is uitgegeven. Het college geeft met haar antwoord impliciet aan dat het positieve resultaat geen gevolg is van bewust sturen door het college, maar dat het haar overkomt… of is hier iets anders aan de hand…..

Inhuur
Dit brengt mij bij ons volgende punt: de inhuurmonitor. Hierover is uitgebreid gedebatteerd tijdens de Perspectiefnota 2014-2018. Door concrete toezeggingen van het college is een motie hierover uiteindelijk niet ingediend. Wij zijn tevreden met de manier waarop de toezegging is uitgevoerd. Het gepresenteerde overzicht biedt het gevraagde inzicht. Een technische vraag (wederom van de VVD) bracht echter iets frappants aan het licht. De inhuur in 2014 vormt een trendbreuk. Er was een dalende lijn ingezet vanaf 2010. In 2014 is de inhuur € 150.000 gestegen ten opzichte van 2013. Hoe klonk het ook al weer met de verkiezingen? De veel te dure inhuur gaan we afbouwen, toch? Voor de zekerheid het collegeprogramma erbij gepakt, daarlees ik het volgende: We dringen de inzet en inhuur van extern personeel terug. Precies wat de coalitie wilde…..de werkelijkheid is echter anders… ik ben dan los….. totdat ik me bedenk dat het college waarschijnlijk op dit punt ook niet stuurt.

WMO
In deze gemeenteraad zijn een tweetal moties “Putters” aangenomen over de inzet van middelen voor de WMO binnen de WMO (2005 en 2011). Het eerste besluit ken ik enkel uit overlevering, maar het tweede staat me nog helder voor de geest. In de begin jaren bleef er geld over van de WMO, wat we opspaarden voor zwaardere tijden. Tijden die vervolgens ook kwamen, in 2010 was de reserve die was gevormd weer leeg. Vervolgens volgenden er een aantal jaren waarin we jaar op jaar tekort kwamen. Door middel van “de kanteling”, hebben we vervolgens de kosten weer in overeenstemming gebracht met de inkomsten. Een beweging die volgens mij op hoofdlijnen op unanieme steun kon rekenen.

Nu treedt echter voor het tweede jaar op rij weer een voordeel op. Voor ons roept dit wel de vraag op hoe hier in de toekomst mee om te blijven gaan. Is er bijvoorbeeld ruimte om een aantal scherpe kanten wat bij te schaven. De cijfers lijken op dit punt wat ruimte te geven…. maar zolang deze cijfers achteraf blijven komen is het voor onze raad moeilijk dit op een juiste manier mee te nemen in bezuinigingsdiscussies.

Resultaatbestemming
Tenslotte wil ik nog een aantal opmerkingen maken bij de resultaat bestemming. Op de techniek is nog best het één en ander aan te merken: gaat alles bijvoorbeeld conform raadsbesluit naar bestaande reserves, of gebruiken we een bestaande reserve nu eigenlijk voor iets heel anders? Goed om daar scherp op te blijven, maar het gaat nu wat ons betreft meer op wat nu voorligt.

• De helft reserveren we in de algemene reserve, conform raadsbesluit. Goed om de buffer voor tegenvallers verder te versterken;
  • Budgetoverheveling, eigenlijk niet te vermijden… we willen namelijk het bijbehorende inhoudelijke resultaat;
  • Harmonisering peuterspeelzaalwerk, wij hebben ons eerder hard gemaakt voor een zorgvuldige harmonisering van peuterspeelzaalwerk naar kinderopvang….. dit punt past hierbij uitstekend;
  • Wij herkennen de geschetste problematiek met betrekking tot de capaciteit van de afdeling BOO, het wordt wel tijd hier structureel een antwoord op te geven. Wij roepen het college dan ook op hier aan te werken. Hopelijk helpt ons besluit over de bestuurlijke toekomst van D.V. juli hierbij;
  • Rondom het hondenbeleid wordt het tijd voor daden in plaats van woorden. Wij zijn benieuwd naar de voorstellen;
  • Het punt verduurzaming/ energiebesparing roept bij ons wat vragen op. Het collegeprogramma is helder 1.16: Energie besparen… goed uitgewerkt. Is dit dan het voorstel om boter bij de vis te doen… p.m. is dan wel wat mager…wat wil het college hiermee? We zouden door middel van een amendement / motie een concreet bedrag kunnen noemen, maar het lijkt mij beter dat het college toezegt op dit punt terug te komen, zodat we vervolgens een gericht bedrag beschikbaar kunnen stellen.

Cor van Vliet, 28 mei 2015

Reacties op 'Debat Jaarverslag 2014'