Column raadspraat: De vluchteling

Jan Nederveenwoensdag 21 oktober 2015 21:12

In het Kompas van dd 21 oktober 2015 schreef onze fractievoorzitter Jan Nederveen onderstaande column:

De vluchteling

Door de eeuwen heen zijn mensen op de vlucht. Om verschillende redenen: honger, maar veel vaker door oorlogsgeweld of levensbedreigende situaties. In die eeuwen ook landen waar vluchtelingen hun heil zochten. Soms tijdelijk om snel terug te gaan na de oorlog. Soms ook om na vele jaren weg te zijn, te blijven in hun tweede vaderland.

Een vluchteling in ons land is dus niets nieuws. Vraag is wel hoe wij hier mee omgaan. En hierbij voelen we angst. Angst voor mensen met een ander geloof of andere waarden. Angst omdat we het probleem niet overzien. Angst voor onze huizen en banen. Angst voor….onze welvaart?

Maar draai de wereld nu eens om. Je huis is gebombardeerd. Je voelt je niet meer veilig. Veel familie heb je al verloren. Kortom je ziet geen toekomst meer. Je haalt je geld van de bank. Je neemt je meest belangrijke spullen mee op zoek naar een plek die wel veilig is en waar je kinderen misschien wel een toekomst hebben als je niet terug kan.

Na een lange dure tocht kom je in een AZC. Veel vragen en papieren. Het is gelukt! Je mag blijven in dit nieuwe en vreemde land. Je krijgt een woonplek in een dorp tussen rivier, snelweg en spoorlijnen met zo`n 18.000 inwoners. Harde werkers, veel kerken, ze kijken wel vreemd naar je. Je komt ook ‘niet van d’n dijk’. Ben je daar welkom?

Tweeduizend jaar geleden sprak Iemand: “Wat jij wilt dat mensen voor jou doen, doe jij dat voor die ander”. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jij dat ook wilt doen als er een vluchteling op je weg komt.

Jan Nederveen,
21 oktober 2015

Meer informatie over het standpunt van de ChristenUnie kunt u vinden op https://goo.gl/pw9arG.

8 puntenplan voor vluchtelingenopvang560,0 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Column raadspraat: De vluchteling'