Coalitieprogramma: Toekomst voor Hardinxveld-Giessendam

dinsdag 27 april 2010 18:00

De nieuwe coalitie (ChristenUnie-PvdA-CDA-SGP) is zich er goed van bewust dat ook Hardinxveld-Giessendam niet ontkomt aan grote bezuinigingen. De economische recessie en sterk verminderde inkomsten van het Rijk zullen een zware wissel trekken op de gemeentefinanciën. Maar dat betekent niet dat er geen perspectief bestaat voor nieuwe ontwikkelingen en versterking van de lokale bestuurskracht. Daarom heeft het nieuwe coalitieakkoord als titel: ‘Voor de toekomst van Hardinxveld-Giessendam – dienstbaar, sociaal en met vaste koers’. Op dinsdag 27 april werd het programma aan de pers gepresenteerd. Woensdag 28 april is de installatie van het nieuwe college.

De vaste koers die de vier partijen-coalitie voorstaat, heeft in het bijzonder betrekking op het financiële beleid. Tegelijk treedt ook het sociale aspect uitdrukkelijk naar voren. De paragraaf Financiën in het coalitieakkoord begint met de stelling “Een stabiel financieel beleid wordt voorgestaan waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen”. Dit wordt op verschillende plaatsen nader ingevuld, bijvoorbeeld met een niets aan duidelijkheid te wensen latende zin als: “Bij de bezuinigingen zullen de zwakkeren in de samenleving worden ontzien”.

Minder geld voor herinrichting trouw- en raadzaal
Hoewel de coalitie aan de gemeenteraad ruimte wil laten om de bezuinigingen te bepalen, wordt soms al een heel concrete maatregel genoemd. Zelfs de al in de huidige begroting verwerkte investering aan de trouw- en raadzaal wordt als het aan de coalitie ligt “tot het minimale beperkt”. Liever breidt men de dienstverlening uit door ook in het gemeentehuis de mogelijkheid te creëren om pasfoto’s te maken voor rijbewijs of identiteitspapieren. En voor een optimale openheid ten aanzien van de besluitvorming, wordt onderzocht of met een kleine investering door middel van webcams de burger van huis uit de raadsvergaderingen kan gaan volgen.

Meer inbreng burgers en belanghebbende organisaties
Op diverse plaatsen wordt in het coalitieakkoord aandacht gegeven aan een verbetering van de burgerparticipatie en betrokkenheid van bedrijfs- en verenigingsleven. Zo wordt aangekondigd dat er een periodiek overleg moet komen om te werken aan een goede relatie tussen gemeente en ondernemers. Ook komt er een ‘meldpunt overbodige en complexe regelgeving’. Eén voorbeeld van complexe regelgeving weet de coalitie zelf al te benoemen: het subsidiestelsel voor (sport)verenigingen moet worden vereenvoudigd. De administratieve lasten voor verenigingen én de gemeentelijke organisatie kunnen hierdoor worden verminderd.

Het bekende item van het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld moet eveneens in goede samenspraak met alle betrokkenen worden opgepakt. De schoolbesturen krijgen hierin ook een rol.

Vier wethouders voor hetzelfde geld
Het coalitieakkoord zal – naast uiteraard de burgemeester – worden uitgevoerd door vier wethouders, zodat elk van de nieuwe coalitiepartners een eigen ‘gezicht’ in het college heeft. De totale salarislast van het nieuwe college blijft gelijk aan die in de afgelopen collegeperiode. In het coalitieakkoord zijn de hoofdlijnen van de portefeuilleverdeling al aangegeven. Paul Letterie (CDA) krijgt naar verwachting de portefeuille Zorg, Welzijn en Sociale Zaken; Eelke Kraaijeveld (PvdA) Jeugd, Onderwijs en Sport; Theo Boerman (SGP) Financiën, Verkeer en Vervoer en Openbare Werken; Cor de Jong (ChristenUnie) Economie, Wonen en Ruimtelijke Ordening. De definitieve portefeuilleverdeling vindt plaats in de eerste collegevergadering. Naar verwachting komt het nieuwe college nog voor de zomervakanties met een collegeprogramma, waarin het coalitieakkoord verder wordt uitgewerkt en elk onderdeel van een tijdpad wordt voorzien.

Reacties op 'Coalitieprogramma: Toekomst voor Hardinxveld-Giessendam'

Nieuwsarchief > 2010