Reactie ChristenUnie op College programma 2010-2014

Kees Pillezaterdag 02 oktober 2010 20:57

Bijdrage éérste termijn in raadsvergadering Het Besluit van 30 september 2010.

Meneer de voorzitter,

“Voor de toekomst van Hardinxveld-Giessendam:
dienstbaar, sociaal en met vaste koers”.

Dat is de titel van het coalitieprogramma dat nu is vertaald in een uitvoeringsprogramma van het college. De ChristenUnie is trots op dit document en wenst college en ambtenaren succes,  werkplezier en Gods onmisbare zegen met de uitvoering ervan.

Het coalitieprogramma is één op één overgezet tot een collegeprogramma dat de komende jaren op de geijkte momenten, uitstekend te volgen zal zijn door de raad. Wij zullen dat ook nauwlettend doen.

Er is veel aandacht voor de rol van inwoners bij projecten. Maar sla er alstublieft niet mee door. Voor sommige onderwerpen kan een éénmalige inbreng van bewoners voldoende zijn. Wat ook te noemen is, is de invoering van multidisciplinaire onderhoudsteams. Andere onderwerpen zijn te mager beschreven. Een onderzoeksrapport naar de haven is onvoldoende. We moeten er ook wat mee gaan doen.

En de invulling van recreatieve voorzieningen kan heel eenvoudig worden uitgebreid met meer bankjes en prullenbakken langs de rivier. Daar staan onze burgers op te wachten.

De ChristenUnie is blij met de realistische onderverdeling in de drie geschetste scenario’s zwaar bewolkt, half bewolkt en zonnig. Het is wel de vraag hoe pessimistisch of optimistisch we zijn over de weersgesteldheid. Het is net als de buienradar, je kunt er redelijk op zien wat je kunt verwachten maar vaar er vooral niet blind op. Het valt weleens tegen en het valt weleens mee.

Sommige scenariokeuzes zijn dan o.i. onterecht op de lange baan geschoven en andere zouden best uitgesteld mogen worden. Daar kom ik zo op terug.

De eerste vraag die je kunt stellen is, wat is de waarde van dit document als er op blz 8 wordt gesteld dat voorstellen alleen gehonoreerd worden wanneer er ambtelijke capaciteit beschikbaar is?. Geldt dat voor de uitvoering van dit programma of voor aanvullende voorstellen waar de raad mee zou kunnen komen? Worden we als raad hiermee monddood gemaakt of is het bijvoorbaat een excuus om een aantal zaken toch maar niet op te pakken?

Zoals gezegd zijn wij het niet eens met een aantal op de lange baan geschoven prioriteiten.

Ik noem u de drie belangrijkste:

Toekomstvisie 2030. Dit moet in hoofdlijn echt op korte termijn worden opgepakt omdat er de komende tijd belangrijke keuzes zijn te maken. De ChristenUnie heeft in 2009 reeds een voorzet gegeven.

Een goede overdekte sportvoorziening Boven-Hardinxveld. Als raad hebben wij eerder gesteld dat dit zou worden meegenomen in combinatie met planvorming voor de Regenboogschool..

Deregulering. Willen we met eenmeldpunt voor overbodige regelgeving wat bereiken, moet nu reeds worden gestart. En dat kan heel eenvoudig. Het registeren van meldingen kan zelfs met de paraplu op.

Zijn er ook zaken die in de tijd kunnen worden opgeschoven of eenvoudiger opgepakt?

Ja die zijn er.

Is bij elk onderwerp een communicatietraject nodig? Bij projecten wel. Bij kleinschalige aanpassingen is de burger meer gediend bij snel handelen dan veel gepraat.

Meewerken aan initiatieven voor een buitenhaven mag wat ons betreft naar een andere prioriteit.

Dat geldt ook voor een nieuw speelruimteplan en een plan van aanpak voor ondergrondse wijkcontainers. Hoe zinvol ook. Daar doen we niets van af.

En waarom zouden we een woonmonitor jaarlijks uitvoeren? Eén maal per twee jaar lijkt ons voldoende.

Voorzitter,

De ChristenUnie is vol lof voor de uitwerking, maar ziet graag aanpassing in de prioritering.

Namens ChristenUnie, Kees Pille, fractievoorzitter.

Reactie raad en college

Nadat ook SGP, PvdA, en CDA gelijkluidende opmerkingen hebben gemaakt over een toekomstsvisie 2030 en sportvoorziening Boven-Hardinxveld kwam het college met de volgende reactie:

• Burgemeester Wiebosch zegde toe dat de toekomstvisie in een vereenvoudigde vorm op korte termijn zal worden opgepakt.
  • Wethouder Kraaijveld (PvdA) zegde toe dat een gymzaal bij de plannenontwikkeling van de Regenboogschool zal worden betrokken.
  • Wat betreft het starten met een meldpunt van de-regulering gaf wethouder Cor de Jong (ChristenUnie) aan dat het aanmoedigen van meldingen hiervoor alleen moet gebeuren als daar ook een vervolg aan kan worden gegeven. Momenteel is daar geen ambtelijke capaciteit voor.
  • De fractie van de VVD noemde de aandacht voor Boven-Hardinxveld een te late aktie en de fractie van de Tab gaf in de behandeling over het collegeprogramma in het geheel geen inhoudelijke reactie.

Reacties op 'Reactie ChristenUnie op College programma 2010-2014'

Nieuwsarchief > 2010