Bijdrage aan debat over principebesluit sporthalplan Boven-Hardinxveld

Cor van Vliet liggend 2014 (624)vrijdag 31 januari 2014 19:36

Onze partij is zeer tevreden met het voorstel dat vanavond op tafel ligt. Het voorstel is namelijk aanzienlijk ambitieuzer dan het college zichzelf in het collegeprogramma heeft opgelegd, ik citeer uit het collegeprogramma: “In Boven-Hardinxveld komt een nieuwe overdekte sportvoorziening, geschikt voor onderwijs en trainingen (zoals korfbal) door de jongeren. Gebruik wordt zoveel mogelijk geoptimaliseerd, waarbij de exploitatie van andere gemeentelijke sportvoorzieningen niet negatief mag worden beïnvloed. “ Vanavond spreken we niet over een sportvoorziening, maar over een volwaardige sporthal. Dat is iets wat wij graag horen!

Daarnaast toont dit voorstel voor ons aan dat het heel verstandig is geweest , om in dit proces niet te wachten op de besluitvorming over het voorzieningen niveau Boven-Hardinxveld. Ontwikkelingen waarvan de realisatie in onze ogen evident is moet je niet laten wachten op een beleidsstuk. Tegelijkertijd blijkt voor ons dat het voorstel naadloos past bij de kaders uit de visie. Om dat duidelijk te maken haal ik enkel de titel van de visie aan:  Samen leven, samen doen. Samen doen is volgens ons de kern van hetgeen wat vanavond voorligt. Ik wil de mensen van de stichting dan ook vooral aanmoedigen om door te gaan op de ingeslagen weg. Ik ben trots op Hardinxvelders die hun nek uitsteken voor de gemeenschap en hun tijd en energie geven aan een ontwikkeling waarvan de uitkomst nog niet zeker is!

Is met deze positieve woorden dan alles gezegd? Nee zeker niet, je moet de huid van de beer niet verkopen voor hij geschoten is. Er wordt een weg ingeslagen die risico’s bevat. De technische vragen die wij gesteld hebben gaan over deze risico’s en komen voort uit risico’s die wij zien.

De risico’s zijn voor ons geen reden om te stoppen bij dit voorstel, maar punten waar beheermaatregelen en oplossingen voor gezocht moeten worden.  Wanneer deze worden gevonden dan heeft dit voorstel in principe onze goedkeuring tot aan de uitvoering. Wanneer deze oplossingen achterwege blijven dan zal onze steun niet overeind kunnen blijven. Wij vragen de wethouder dan ook om de vragen die wij gesteld hebben mee te nemen in het verdere proces en bij de nadere inkadering van de afspraken. Bijvoorbeeld door inkomsten uit kantine omzet juist wel te betrekken in de verdere uitwerking. Aanvullende baten zouden een versterking voor de businesscase van de sporthal kunnen betekenen.

30 januari 2014, Cor van Vliet

TitelBestandsgrootteMIME-type
0 BW nota dd 10 december 2013 Principebesluitvorming sporthalplan1,1 MBapplication/pdfdownload
0 Raadsvoorstel Principebesluitvorming sporthalplan185,6 kBapplication/pdfdownload