Compensatieregeling voor chronisch zieken en gehandicapten

Cor van Vliet 2014 (168x168)vrijdag 28 maart 2014 12:40

Beleidsplannen transities sociaal domein (decentralisaties)
Met trots kan u ik verslag doen van het laatste inhoudelijk debat dat namens de ChristenUnie is gevoerd door Anita IJzerman. Het resultaat mag er zijn: Een aangenomen motie waarin wordt geregeld dat er een compensatieregeling wordt opgesteld voor chronisch zieken en gehandicapten. Een duidelijk voorbeeld van hoe de ChristenUnie vorm wil geven aan het vangnet in het sociale domein!

Aanleiding transities
Het zal niemand ontgaan zijn dat er belangrijke dingen staan te gebeuren binnen wat wij noemen het sociaal domein. Iedere burger zal op enig moment met deze veranderingen te maken krijgen. Per 1 januari 2015 krijgen de gemeenten de verantwoordelijkheid voor uitvoering van:

• de Jeugdzorg
  • de Participatiewet: werk, sociale werkvoorziening, mensen begeleiden naar werk
  • AWBZ: de zorg voor langdurig zieken en gehandicapten

Als raadsleden zijn wij hier ook  al lange tijd mee bezig. Regelmatig worden wij via bijeenkomsten in de regio geïnformeerd. De uitvoering van de nieuwe taken zal in regionaal verband plaatsvinden. Geen enkele kleinere gemeente is in staat om zo’n takenpakket in zijn eentje uit te voeren.

Een paar maanden geleden hebben de deelnemende gemeenten binnen de regio Alblasserwaard/Vijfheerenlanden de Visie over de transities binnen het sociaal domein vastgesteld. Op 17 maart jl. lagen deze in onze raad ter besluitvorming voor. Later dit jaar worden de bijbehorende uitvoeringsplannen nog  ter instemming voorgelegd.

Speerpunten ChristenUnie bij de transitie
Aangaande de drie transities kan je pagina’s tellende meningen vormen. Bij de behandeling hebben wij gekozen voor een drietal speerpunten waarin we u willen meenemen:

1. Communicatie
    Veel mensen die nu zorg nodig hebben verkeren in onzekerheid over hoe het allemaal zal gaan in de nieuwe situatie. Krijg ik nog wel de hulp die ik nodig heb? Dit is heel begrijpelijk. Tijdens de Ontmoeting hebben we hiervoor al aandacht gevraagd. In het beleidsplan is hierover een paragraaf opgenomen en daar zijn we blij mee. Nu al verschijnt er met enige regelmaat informatie over de ontwikkelingen op dit gebied in Het Kompas. Dit moet ook dit jaar voortvarend opgepakt blijven/worden.
  2. Keuzevrijheid
    Als hulp effectief wil zijn, is het van belang dat je als zorgvrager een vorm van keuzevrijheid hebt. Binnen het PGB (persoonsgebonden budget) is dit bijvoorbeeld het geval. Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat je een zorgverlener kunt blijven kiezen die qua  persoonlijkheid en levensbeschouwing bij je past. Dit zal niet tot in het oneindige gegarandeerd kunnen worden, maar waar het financieel enigszins mogelijk is, is dit van groot belang. De fractie zal er scherp op toezien dat dit punt ook terugkomt in de uitvoeringsplannen.
  3. Zorg voor de kwetsbaren
    Door alle bezuinigingen is er een groep mensen met meervoudige problematiek, zoals bijvoorbeeld werkloosheid en ook nog een chronische ziekte of handicap, die extra zwaar wordt getroffen. Verschillende bezuinigingen zorgen voor een grote teruggang in inkomen en daarmee voor een verdere beperking om mee te kunnen doen in de maatschappij. De ChristenUnie vindt dat de groep kwetsbaren zo veel mogelijk ontzien moet worden. Precies om deze reden hebben we de boven genoemde motie ingediend. Het gevaar bestaat anders dat het geld anders op de ‘grote hoop’ terechtkomt en voor iets anders wordt gebruikt.

Met deze inkleuring heeft de ChristenUnie ingestemd met de voorgestelde beleidsplannen. Er zijn zorgen of iedereen straks nog wel de benodigde zorg kan krijgen. Daarnaast zijn er ook kansen. De door de Koning genoemde participatiesamenleving kan ook zorgen voor meer contacten met familie, buren en anderen. Het is goed dat niet alle zorg op de overheid wordt afgewenteld, maar dat ieder naar vermogen ook iets voor zijn of haar naaste doet. Dit is ook een Bijbelse opdracht. Uiteraard zal de ChristenUnie de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen, ook als straks de uitvoeringsplannen bekend worden.

Naast de motie van de ChristenUnie zijn er nog een tweetal andere moties aangenomen. Deze moties en de beleidstukken kunt u vinden op de volgende website: http://www.gemhg.nl/bestuur-en-beleid/vergaderkalender-2014-raad_3753/item/vergadering-gemeenteraad-het-debat-en-het-besluit_2329.html.

Cor van Vliet
26 maart 2014

TitelBestandsgrootteMIME-type
Beleidsplan Jeugdhulp gemeente Hardinxveld-Giessendam1,9 MBapplication/pdfdownload