Waar wij voor staan in 9 punten

top5-2 2014 (168x168)maandag 03 maart 2014 21:13

1. Geef geloof een stem:

Wat jij wilt dat een ander voor jou doet, doe jij dat voor die ander. Bij samenleven gaat het niet om ik maar om wij!

Als ChristenUnie hebben we een opdracht. Namelijk om onze naaste lief te hebben als onszelf. Ook wel eens vertaald in: wat jij wil dat een ander met jou doet, doe jij dat met hem. Vanuit die overtuiging willen wij ons politieke werk doen. Dan gaat het niet meer om ons eigen ik, maar om degenen met wie je leeft. Niet het individu maar de samenleving. Niet meer consumeren maar samen delen. En als christenen in het bestuur verantwoordelijkheid nemen en samen te werken voor een betere samenleving.

2. Respect voor vrijwilligers:

Vrijwilligers zijn de olie van de maatschappij. De ChristenUnie komt op voor deze groep die onmisbaar is en blijft.

Zonder vrijwilligers kunnen verenigingen, clubs, kerken, etc. niet draaien. Ook bij scholen, kinderopvang, bibliotheek en bejaardenhuizen zijn ze onmisbaar. Maar ook bij de voedselbank, buurttoezicht, schuldhulpverlening, klussendienst en nu de mantelzorg.

De ChristenUnie komt op voor deze “olie van onze maatschappij”. Daarbij ondersteunt de gemeente actief vrijwilligersorganisaties en zorgt voor een netwerk tussen de diverse organisaties. Ook stimuleert de gemeente vrijwilligerswerk en verbind waar nodig vraag en aanbod. Daarbij heeft de gemeente aandacht en zorg voor dié vrijwilligers die “geen nee kunnen zeggen”. Belangrijk hierbij is wel om te beseffen dat ook aan de inzet van vrijwilligers grenzen zijn. Zo kan bijvoorbeeld niet alles bij mantelzorgers worden neergelegd.

3. Focus op de zwakkere:

Zelfredzaamheid is belangrijk. Maar als dat echt niet lukt dan is de overheid aan de beurt. Er mogen geen mensen tussen wal en schip vallen.

Door de crisis groeit het aantal klanten van de voedselbank. De taken die vanuit Den Haag naar de gemeente komen van zorg, jeugd en werk zijn met name gericht op die mensen die het niet of niet helemaal zelf kunnen redden. Zelfredzaamheid is belangrijk voor mensen. Maar als dat echt niet lukt alleen, in een gezin of buurt dan is de overheid aan de beurt. De ChristenUnie wil actieve aandacht voor die groep. Zeker als er mensen door nieuwe regels tussen wal en schip dreigen te vallen. Daar moet de gemeente aan de bak!

4. Samenwerken of samenvoegen:

Een zelfstandig Hardinxveld-Giessendam binnen een goed samenwerkende regio kan. Maar dan de regionale neuzen één kant op.

De ChristenUnie wil graag een intensieve en goede samenwerking in de regio Alblasserwaard & Vijfheerlanden. Zeker ook voor de uitdagingen die op ons af komen. Dat dat kan blijkt in voorbeelden als de Sociale Dienst en de Sociale werkplaats. Maar als het intensiever lijkt te worden gaan er meer belangen spelen en veranderen samenwerkingspartners van houding. De ChristenUnie wil zich bij deze keuze vooral laten leiden door de belangen van inwoners en ondernemers, de industrie en onze omgeving. Zelfstandigheid is geen doel op zich. Het is een manier van organiseren die absoluut onze voorkeur heeft. Bij opheffing van zelfstandigheid moeten dienstverlening aan de inwoners en zorgtaken dichtbij worden georganiseerd. Daarbij ook een vorm van zeggenschap organiseren zoals bijvoorbeeld Molenwaard in dorpsraden heeft gedaan.

5. Sport en gezondheid:

Sport maakt gezond. Sporten zorgt ook voor sociale contacten en samenbinding. Daarbij past geen misbruik van alcohol.

Lichaamsbeweging is belangrijk voor de gezondheid. Sport vergroot daarnaast het netwerk van sociale contacten en is een samenbindende factor in de samenleving. De ChristenUnie hecht hier veel waarde en wil werken aan een gezond evenwicht tussen gemeentelijke en particuliere bijdragen. Daarbij willen we buurtsportcoaches inzetten. Een programma opstarten voor een gezond gewicht onder jongeren met verenigingen en scholen. Ook aandacht voor ‘normaal gedrag’ in het veld en daarbuiten.
Ook wil de ChristenUnie met sportverenigingen, scholen, maar ook andere stichtingen etc. misbruik van alcohol en gebruik van drugs tegengaan.

6. Genieten van onze omgeving:

Fietsen of wandelen door de polder, vissen of verblijven langs de rivier. We hoeven niet weg om te genieten. Meer recreatie-mogelijkheden, daar gaan we voor.

Langs de Merwede en in de polder heeft Hardinxveld-Giessendam heel veel moois. Hier kan en mag nog meer van genoten worden. De ChristenUnie wil meer wandel- en fietspaden. Zoals bijvoorbeeld van de Tiendweg in Boven-Hardinxveld in de richting van de Avelingen. Of een wandelpad langs de spoorweg in Giessendam. Of meer recreatie-mogelijkheden langs de Merwede zoals strandjes en een eventuele jachthaven bij de Peulensluis. Het beter benutten van liggen aan de Merwede kan ook gestalte krijgen door de Merwedeboulevard. En door het benutten van mogelijke ‘meekoppelkansen’ in het kader van het Deltaprogramma. Sterke dijken behoeven niet in de weg te staan aan leefbaarheid, maar kan in de huidige filosofie ook gecombineerd worden met andere functies zoals recreatie, toerisme of wonen.

7. Een veilig gevoel:

De veiligheid in onze dorp bevorderen door een goede samenwerking van politie, bijzondere opsporings ambtenaren (BOA’s) en de buurtwacht.

Veiligheid is een gevoel. Als je in je huis bent, in je buurt, op de weg of in de winkel. Je wilt je veilig voelen. Veiligheid moet daarom ook vanuit het perspectief van de burger worden georganiseerd. De ChristenUnie wil een actieve rol van de gemeente bij de ondersteuning van de vrijwilligers van de buurtwacht.  Ook moet de gemeente zorgen voor korte lijnen en goede contacten met de politie (in het bijzonder de wijkagent). Maar natuurlijk ook met de buitengewoon opsporingsambtenaar voor die zaken die wel overlast geven maar niet door de politie worden aangepakt.

8. We blijven millenniumgemeente:

Ons welzijn is niet alleen voor onszelf, willen we blijven delen. Daarbij kijkt de ChristenUnie ver over de landsgrenzen heen.

Hardinxveld-Giessendam is Millenniumgemeente. En dat moeten we blijven, ook na 2015.

We willen het besef blijven voeden dat onze verantwoordelijkheid verder gaat dan ons eigen welzijn en dus ook elders in de wereld ligt. Wij blijven bereid om ook na 2015 een beperkt bedrag uit te trekken om inwoners op dit punt voor te lichten en te stimuleren hierin actief bezig te zijn. De jeugd vormt daarbij een specifieke doelgroep.

9. Bouwen voor de toekomst:

Bouwen gaat niet meer vanzelf. Dit vraagt om een duurzame en een levensloopbestendige aanpak. Bouwen wat nodig is dus.

De woningmarkt en de bouwsector hebben het moeilijk de laatste jaren. Dit vraagt om een andere aanpak. De ChristenUnie wil meer dan voorheen inspelen op de vragen in de samenleving. Geen grote, maar kleinere projecten op maat. Niet in grote aantallen, maar stapsgewijs. Mensen die zelf willen bouwen verbinden en ook de mogelijkheid geven. Duidelijke afspraken met woningcorporaties. Aandacht voor eventuele woonaanpassingen op termijn. Bij dit alles bouwen met materialen die aan hoogwaardige kwaliteits- en duurzaamheidseisen voldoen.

» Meer weten over waar de ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam voor staat? Lees ons verkiezingsprogramma!

Reacties op 'Waar wij voor staan in 9 punten'

Nieuwsarchief > 2014