Voldoende mogelijkheden voor regio A&V in tussenrapportage Schutte

Kees Pilledinsdag 21 januari 2014 20:24

De raadsleden van Hardinxveld-Giessendam hadden zich goed voorbereid op de bespreking van de tussenrapportage (.pdf) van de commissie Schutte op donderdag 16 januari 2014. De rapportage betreft een onderzoek naar mogelijkheden om te komen tot een toekomstbestendige regio Alblasserwaard & Vijfheerenlanden (A&V).

Dinsdag 14 januari 2014 is de rapportage verschenen, ‘s avonds besproken in fractieverband. Woensdag hebben we als fractievoorzitters de balans opgemaakt en donderdag heeft onze waarnemend fractievoorzitter namens de gehele raad ons unanieme standpunt ingebracht. In de vertrouwelijke deelsessie hebben alle fracties een inbreng geleverd.

Herkennen we ons als Hardinxveld-Giessendam in de tussenrapportage?
Hardinxveld-Giessendam herkent zich in grote lijnen in het rapport. Stelling nemen we in tegen modellen die ons losweken van de A&V. Daar zijn we als fracties unaniem in.

Wat wij jammer vinden is dat er maar één optie wordt voorgelegd dat spreekt van samenwerking. Alle andere opties betreffen samengaan. Dat laatste sluiten we niet uit maar pas dan als samenwerking niet toereikend blijkt te zijn voor onze toekomstige taken. Over modellen van samenvoeging hebben we als Hardinxveld-Giessendam dan ook nauwelijks gesproken. Wel hebben we de reacties van andere gemeenten hierover met belangstelling aangehoord.

Als Hardinxveld-Giessendam herkennen we ons niet in de stelling dat we de visie 2030 van de Alblasserwaard & Vijfheerenlanden alleen zouden steunen vanwege het proces, maar niet inhoudelijk. In Hardinxveld-Giessendam zijn we inhoudelijk aan de slag gegaan en hebben we deze visie samen met de lokale visie Hardinxveld-Giessendam een plaats gegeven in ons beleid. En daar zijn wij uitermate trots op. En vooral doordat dit wordt gedeeld door het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

Het tweede waar we ons niet in herkennen is de beschrijving van een herhalende terugvaloptie van Hardinxveld-Giessendam voor de Drechtsteden. Die terugvaloptie hebben we ruim een jaar geleden wel opgeschreven, maar is pas aan de orde als alle mogelijkheden voor samenwerking binnen de Alblasserwaard & Vijfheerenlanden op niets zijn uitgelopen. En daar zijn we nog lang niet. Er zijn nog voldoende mogelijkheden om tot overeenstemming te komen. Ook na 16 januari.

Opstelling regio gemeenten
De fractie van de ChristenUnie is benieuwd naar het antwoord van de commissie op de vraag van Molenwaard of samenwerking, maar ook samenvoeging (ook van kleinere verbanden), naar de mening van de commissie voldoende bestuurskracht zal opleveren.

De ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam is verbaasd over de opstelling van Gorinchem dat geen samenwerking of samenvoeging zoekt, maar uitsluitend uit is op het corrigeren van grenzen en een aantal dorpskernen wil toevoegen. De ChristenUnie is niet van plan om Boven-Hardinxveld prijs te geven. Samenvoeging van Hardinxveld-Giessendam met Gorinchem is voor de ChristenUnie geen optie.

Ook zijn we verbaasd dat de gemeenten in de Vijfheerenlanden weinig zien in het verband A&V en kiezen voor opschaling als Vijfheerenlanden. Daarmee zou de voorkeur van Hardinxveld-Giessendam niet haalbaar zijn. Maar wie weet is de commissie van mening dat we in de Alblasserwaard ook voldoende daadkracht kunnen organiseren. Wat ons betreft hoort Gorinchem daar bij.

Gorinchem zou toch in moeten zien dat je elkaar beter kunt versterken dan negeren.

Op naar de eindrapportage 13 februari
De ChristenUnie ziet met belangstelling de eindrapportage van de commissie Schutte tegemoet. Wij verwachten een drietal haalbare modellen met een duidelijke voorkeur van de commissie. Onze fractie zal zich daar op beraden en is bereid om constructief te zoeken naar overeenstemming met andere gemeenten.

Welk model het ook zal worden, De ChristenUnie zal de eigen identiteit en de invloed van de diverse kernen gewaarborgd willen zien. Dat is voor de ChristenUnie een voorwaarde om meer besturen op afstand niet nadelig maar voordelig voor de inwoners te maken. Het moet ons allen er om gaan dat het fijn wonen blijft in ons eigen dorp, met een grote sociale cohesie. Dat gaat niet vanzelf, maar dat kan en moet ons aller inzet zijn. De eindrapportage zal in de gemeenteraden worden besproken door de nieuwe gemeenteraad na de verkiezingen van 19 maart 2014.

Kees Pille

Reacties op 'Voldoende mogelijkheden voor regio A&V in tussenrapportage Schutte'

Nieuwsarchief > 2014