Reactie op 5 stellingen van Het Kompas

Jan Nederveen 2014 (168x168)woensdag 12 maart 2014 14:00

Het Kompas heeft ons gevraagd beknopt te antwoorden op vijf stellingen.

Hieronder de stellingen en onze reactie.

Voorzieningen hoeven niet in hun huidige vorm te blijven bestaan.
Met creativiteit, inzet en goede wil van organisaties is er veel mogelijk. Een zangvereniging of de damclub kunnen prima in een kerkzaal oefenen. De bibliotheek in een school of zorgcentrum. Met respect voor elkaar kunnen de diverse organisaties, en waar nodig met medewerking van de gemeente, heel veel goede oplossingen vinden. Voor de ChristenUnie gaat het niet om de vorm maar om het doen van activiteiten.

Vrijwilligers moeten ondersteuning krijgen van de gemeente, want zij worden in de toekomst zwaarder belast vanwege de veranderingen in de zorg.
Een dorp zonder vrijwilligers valt stil. Ze zijn de smeerolie van de samenleving. Door de veranderingen in de zorg wordt er een nog groter beroep gedaan op vrijwilligers. Als ChristenUnie staan wij achter onze vrijwilligers, willen  als gemeente actief aan de slag met een vacaturebank en een centrale rol in het netwerk van organisaties. En zorgen dat de vrijwilligerspluim blijft bestaan.

Om toerisme en recreatie te bevorderen moeten de horeca en detailhandel in het dorp meer vrijheden krijgen.
De ChristenUnie is voorstander van het bevorderen van toerisme en recreatie. Maar dat gaat verder dan vrijheden voor horeca en detailhandel, hoewel er voor onze lokale ondernemers natuurlijk wel kansen kunnen liggen. Hiervoor zijn bijvoorbeeld fiets- en wandelpaden en recreatieplekken nodig. In de polder, Giessenzoom en langs de Merwede. Daar liggen kansen voor horecaondernemers. De gemeente bepaalt de randvoorwaarden.

Hardinxveld-Giessendam moet flink snijden in eigen vlees om haar schuldenpositie te verbeteren.
De financiën in het gemeentehuis zijn de afgelopen jaren op orde gebracht. Noodzakelijke bezuinigingen zijn gerealiseerd en de Financieringsvisie is vastgesteld. Natuurlijk is 40 miljoen schuld hoog, maar de gemeente heeft een omzet van ruim 30 miljoen. Wanneer we de komende jaren binnen de kaders blijven, dan zijn er geen extra maatregelen nodig! Wanneer extra aflossing financieel haalbaar is gaat de ChristenUnie daarvoor.

Volgens commissie Schutte is een herindeling noodzaak in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Hardinxveld-Giessendam kan absoluut niet zelfstandig blijven.
Samenwerking  én zelfstandigheid in de regio AV is wat we wilden, dat blijkt onmogelijk. Een zwaar advies en buurgemeenten die ook hun positie bepalen. De samenleving is verdeeld. Dan moet je je knopen tellen. Nu al roepen: “wij blijven zelfstandig”, past dan niet, ook al levert dat misschien stemmen op. Dit vraagt om intensief overleg met inwoners, ondernemers en organisaties. Hun belangen voorop en dan besluiten. Dat is voor de ChristenUnie de juiste volgorde.

Reacties op 'Reactie op 5 stellingen van Het Kompas'

Nieuwsarchief > 2014