De lokale kracht van zogenaamd ‘landelijke partijen’

Cor de Jong 2014 (168x168)zaterdag 15 maart 2014 19:09

Verbazingwekkend, hoe herhaling kennelijk toch de toverkracht van de reclame is. Hieraan moest ik denken toen ik de slotzin van het openingsartikel in Het Kompas van 12 maart las: ‘Tab profileerde zich sterk, als dorpsgebonden en daardoor onafhankelijke partij’. Hoezo? Alle andere partijen die aan de gemeenteraadsverkiezingen in onze gemeente meedoen, zijn immers net zo goed ‘dorpsgebonden’ en ‘onafhankelijk’. Tab wil ons doen geloven dat partijen die, naast een lokale, ook een landelijke organisatie kennen, moeten dansen naar de pijpen van de partijleider in Den Haag. Maar ik heb hier nog nooit concrete voorbeelden van horen noemen. En het is ook niet waar.

Gemeenteraadsfracties en wethouders zetten zich toch echt primair in voor de lokale belangen. Zodanig, dat partijgenoten van aangrenzende gemeenten in hun stellingnames over bijvoorbeeld de locatie van een nieuw bedrijventerrein nogal van mening kunnen verschillen. Hetzelfde doet zich voor bij intergemeentelijke samenwerking of herindelingsdiscussies. De lokale raadsleden vertegenwoordigen immers de inwoners van de eigen gemeente, en dat moet vooral zo blijven, al is enig besef van regionaal belang ook nodig. (Maar dit laatste geldt zéker ook de lokale partijen. Zij missen vaak die wat bredere blik. Dat is jammer, want het belang van de regio is voor wie verder kijkt dan zijn neus lang is, vaak óók het belang van de daarin opererende gemeenten.)

Het is zelfs zo dat wie lid wordt van de lokale kiesvereniging van een partij als de ChristenUnie, die ook op provinciaal en landelijk niveau opereert, niet alleen invloed krijgt op de lokale politiek, maar via de kiesvereniging ook op die andere niveaus! Daarnaast ervaar ik binnen de ChristenUnie veel voordeel van het bestaan van regionale en landelijke netwerken, opleidingsfaciliteiten, intervisiemogelijkheden, het landelijk bureau, het wetenschappelijk instituut, etc. Dit alles biedt een enorme steun in het politieke werk. Iets waar politici van ‘lokale partijen’ jaloers op zouden moeten zijn. En dat zíjn ze vaak ook, al zegt men dat zelden hardop.

Kortom: wie stemt op, of lid is van een zogenaamd ‘landelijke partij’ maakt de betere keus. Direct of indirect deelt hij of zij in de voordelen, kennis en betrokkenheid van een organisatie met een blik die verder reikt dan de eigen keukentafel!

Cor de Jong, wethouder

Reacties op 'De lokale kracht van zogenaamd ‘landelijke partijen’'