Woensdag 19 maart: Uw 'moment van vrijheid'

Jan Nederveen 2014 (168x168)zaterdag 15 maart 2014 21:00

Op woensdag 19 maart kunnen we een 'moment van vrijheid' gaan genieten... of laat u de unieke kans liggen?

Op woensdag 19 maart gaan de stemlokalen open. Dan mogen we weer van ons stemrecht gebruik maken. Helaas wordt in Nederland de waarde van deze vrijheid steeds vaker ondergewaardeerd. Dat blijkt ook uit de prognoses van de opkomst aanstaande woensdag. De verwachtingen zijn negatief, er wordt zelfs gesproken over een opkomst van minder dan 50%.

De opkomst in Hardinxveld-Giessendam ligt over het algemeen hoger dan het landelijk gemiddelde. Wij hopen en bidden dat onze dorpsgenoten de waarde van dit "vrijheidsrecht" ook nu weer weten te waarderen en woensdag hun stem uitbrengen. Gelukkig zijn er ook heel veel die beseffen dat dit in veel landen niet zo vanzelfsprekend is. Een recht wat in ons land in het verleden ook bevochten is. Van die vrijheid mogen wij, Gode zij dank, genieten. Gaat u woensdag ook genieten?

Vandaag en gister tijdens de gebruikelijke 4-jaarlijkse politieke kramen op de markten in ons dorp heb ik meerdere malen de term gehoord: Ja, maar zij daar op het gemeentehuis, ze luisteren niet, ze gooien geld over de balk, ze weten niet wat er aan de hand is, enzovoort. Het meest opvallend is dat er steeds gesproken wordt over "zij". Ik moet dan soms aan het Nederlands elftal denken. Als ze winnen is het "wij" en als ze verliezen is het "zij". Blijkbaar zit op het gemeentehuis zo'n beetje standaard het verliezende team.

Als u van plan bent niet te gaan stemmen, weet u in ieder geval één ding zeker. U kunt dan namelijk blijven zeggen dat "zij" het niet goed doen, of het nu wel of niet goed gaat. Want u hebt de unieke mogelijkheid om te bepalen wat "zij" moeten doen aan uw neus voorbij laten gang. U laat een unieke kans aan uw neus voorbijgaan en geniet ook niet van die vrijheid.

De campagne is bijna afgelopen. Partijen hebben van alles geprobeerd om de kiezer voor zich te winnen. Vooral door de aandacht te trekken. Van een auto, trekker, caravan, fietsen, ballonnen, fietsvestjes, zadelhoesjes, snoepjes, appels tot en met een om aandacht brullende truck werden ingezet.

Mijn hoop is dat u sowieso gaat stemmen. Niet een stem die bepaald is door deze aandacht-trekkende zaken. Maar een stem gebaseerd op een overwogen inhoudelijke keuze.

Als u gelooft, geef dat dan een stem. Stem dan ChristenUnie. Onze fractie zal dan komende vier jaar ook uw stem laten horen. Dan zijn het niet "zij", maar "wij" die onze stem laten horen!

Jan Nederveen,
lijsttrekker