Waard om te besturen | Eindrapportage van de commissie Schutte

Jan Nederveen 2014 (168x168)zaterdag 15 februari 2014 12:56

Niet één, niet twee, maar drie gemeenten en geen optie voor behoud van zelfstandigheid. Dat is kortgezegd het advies van de commissie bestuurlijke vormgeving Alblasserwaard-Vijfheerenlanden.

Voor onze fractie,  maar ook voor de hele raad van Hardinxveld-Giessendam een teleurstellend advies. Wij zagen mogelijkheden in een intensieve samenwerking in een brede regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (A&V). Juist in die regio werken we al heel goed samen op gebieden als de sociale dienst en de sociale werkplaats. Die samenwerkende regio met een model zoals ook de Drechtsteden dat heeft was wat ons betreft de beste optie geweest. En als dat dan in de ogen van de commissie niet de beste optie was geweest dan leek opschaling in dezelfde regio ons een logische volgende optie.

Maar het advies luidt duidelijk anders. Twee gemeenten die binnen 4 jaar klaar moeten zijn voor fusie en één gemeente, het pas gefuseerde Molenwaard, die vooralsnog zelfstandig kan blijven. Bestuurders in de regio die verschillend maar ook vaak positief reageren op het rapport. Zeker in Leerdam, Zederik en Vianen. In Gorinchem, Giessenlanden en Molenwaard zijn verschillende geluiden te horen. Van een enthousiast “laten we snel aan de slag gaan” tot “het moet eerst even bezinken”.

Als fractie voelen we ons het meest thuis bij dit laatste. Onze beide opties zijn niet meer in beeld, ook geen variatie daarop. Dan moeten we even tijd nemen. De knopen tellen, noemen we dat ook wel eens. De vraag “hoe nu verder” kan je in zulke gevallen niet zomaar snel beantwoorden. Daarvoor zijn de belangen en gevoelens die spelen te groot. Onze reactie is dus naast teleurstelling vooral nu de tijd nemen om na te denken. Over scenario’s en mogelijkheden. Waar liggen kansen en waar bedreigingen. Wat vinden onze kiezers, onze inwoners? Dat zijn de eerste vragen.

Daarna volgen er nog meer: Komt de eerder genoemde optie ‘aansluiten bij Drechtsteden’ nu weer in beeld? Zo ja, wat heeft dat voor consequenties voor de andere gemeenten als Gorinchem en Giessenlanden. Hoeveel risico neem je om uit de A&V te stappen zeker op belangrijke gebieden als Sociale Dienst en Werkplaats, maar ook de WMO en arbeidsparticipatie. En als ‘optie Drechtsteden’ toch niet in beeld is wat willen we dan. Het voorstel van de commissie of direct ook  met Molenwaard er bij? En hoe gaan we dan de identiteit van de diverse kernen borgen. Hoe zorgen we dan dat de inwoner zich ook nog in haar bestuur herkent? Of liggen er dan ook kansen om juist de sociale cohesie in de diverse dorpen en kernen nog meer te versterken?
Heel, heel veel vragen dus.

Wat we wel positief ervaren is het tijdsframe wat door de commissie wordt aangebracht. Alle gemeenten worden nu gedwongen om positie te kiezen en werkelijk te gaan beslissen. Afgelopen jaren is er al heel veel gesproken over samenwerking en soms juist ook over gebrek aan voortgang en resultaten hierin. Met dit tijdsframe worden we als regio, gemeenteraden en als fractie gedwongen nu werkelijk echte keuzes te maken. Dit lijkt op gespannen voet te staan met gevoel nu de tijd te moeten nemen om na te denken. Naar onze mening moet de periode tot begin 2015 (dan moet er echt hom of kuit zijn gekozen) voldoende ruimte bieden om eerst dit advies te laten bezinken, de juiste vervolgvragen te formuleren en beantwoord te krijgen, af te stemmen andere fracties en raden in de regio en tot slot te besluiten.

Gert Schutte gaf bij de presentatie van de eindrapportage aan heel bewust te hebben gekozen om op de voorzijde van het rapport een afbeelding van het “Salomonsoordeel” te  laten prijken. Dit vooral omdat er, naar zijn zeggen, veel wijsheid nodig was om hier tot een advies te komen maar er ook veel wijsheid in het vervolgtraject nodig zal zijn. Wat mij betreft mag dit ons kracht geven. Dezelfde God die Salomo zoveel wijsheid gaf dat die voor hem niet gekend was en na hem er ook niet meer zou komen is ook onze God die ons hulp en bijstand zal bieden als wij Hem daarom vragen. Laten we Salomo’s én onze God bidden om wijsheid.

15 februari 2014
Jan Nederveen

TitelBestandsgrootteMIME-type
Waard om te besturen | Eindrapportage commissie Schutte1,6 MBapplication/pdfdownload