Duiding van de verkiezingsuitslag

Jan Nederveen 2014 (168x168)woensdag 26 maart 2014 10:34

De uitslag van de verkiezingen levert bij ons dubbele gevoelens op. Enerzijds meer stemmen dan 4 jaar geleden. Procentueel een lichte daling en uiteindelijk een zetel minder.

Dat is jammer, maar het is zoals het is. Het kan, blijkt nu letterlijk in de praktijk, om één of een paar stemmen gaan.

Aan de fracties van de SGP en de T@B onze hartelijke felicitaties met de behaalde overwinning. We realiseren ons, en dat stemt ons ook wel tot dankbaarheid, dat wij behoorlijk stabiel zijn gebleven. Ook al uit zich dat niet in handhaving van het aantal zetels. Dat is jammer, maar het is niet passend hierbij te blijven treuren. Er zijn ruim 2000 mensen in Hardinxveld-Giessendam die hun vertrouwen in ons hebben getoond door middel van een stem. Voor die mensen, maar ook voor ons hele dorp, gaan wij onze taak invullen.

Afgelopen 10 jaar hebben we deel mogen nemen aan de coalitie. Dit waren zeker niet altijd gemakkelijke tijden, zeker in financieel opzicht niet. Vanuit het stabiel aantal stemmen op de ChristenUnie trekken wij de conclusie dat onze constructieve bijdrage aan het college waardering heeft gekregen.

Onze constructieve bijdrage willen wij ook de komende jaren leveren. Zoals gezegd hebben wij inmiddels jaren verantwoordelijk mogen nemen voor het bestuur van ons dorp. Wij willen dat graag blijven doen.

Daarbij past voor ons wel een mate van bescheidenheid als derde in grootte van de fracties in onze raad. Het primaire initiatief ligt bij de grootste partij, de T@B.

Gezien de opgave waar onze gemeente voor staat, denk aan het vervolg op rapport Schutte en de decentralisaties willen we pleiten voor een brede stabiele coalitie waarin ook de inwoners zich herkennen. Daarmee ook een coalitie die zoveel mogelijk van het politiek spectrum vertegenwoordigd, wat past bij de meningen en de cultuur in ons dorp.

Nogmaals, het is primair nu niet aan de ChristenUnie. Maar wij willen gesprekspartner zijn voor een dergelijk brede coalitie. Om het explicieter te benoemen, een coalitie van de drie grootste partijen, T@B, SGP en ChristenUnie.

Jan Nederveen
fractievoorzitter

Reacties op 'Duiding van de verkiezingsuitslag'

Nieuwsarchief > 2014