Interview Jan Nederveen: "Het dorp is van ons allemaal" (uit Het Kompas)

Jan Nederveen 2014 (168x168)donderdag 27 februari 2014 13:40

Vertrouwen in de toekomst is een groot goed, weet Jan Nederveen. De lijsttrekker van de ChristenUnie blikt positief vooruit. ,,Vanuit het vertrekpunt er voor je naaste te zijn, zijn er meerdere wegen te bewandelen. Als ChristenUnie zetten we ons niet vóór, maar mèt de samenleving in.’’

Door Annika Both (uit Het Kompas Hardinxveld-Giessendam van 26 februari 2014)

Nederveen vindt dat de gemeente veel bereikt heeft in de afgelopen vier jaar. ,,De Wilhelminaschool heeft een nieuw onderkomen, de nieuwbouw van de Regenboogschool wordt nu concreet en de visie op voorzieningen in Boven-Hardinxveld legt een positieve basis voor komende samenwerkingen.’’ Hij stelt dat de ChristenUnie een belangrijke rol heeft gespeeld in het debat rondom de nieuwe Drank- en Horecawet. ,,Wij hebben het college voorgesteld actief met de paracommerciële horeca in gesprek te gaan. De stichtingen en verenigingen verkeerden in een grijs gebied qua regelgeving, daar wilden wij duidelijkheid verschaffen. Daarbij wilden we de nadruk leggen op preventie: om alcoholmisbruik te voorkomen is het belangrijk dat het bar- en kantinepersoneel training krijgen.’’ De ChristenUnie staat een duurzame gemeente voor. Daarom juicht de fractie maatschappelijk verantwoord ondernemen toe, ziet zij toe op een goed inkoopbeleid en is ze trots op de financiële gesteldheid van de gemeente - gelet op de ‘economische tegenwind’.
Nederveen heeft vertrouwen in de toekomst van Hardinxveld-Giessendam, maar houdt de vinger aan de pols wat betreft het grote takenpakket aan zorg, wat het dorp vanuit het Rijk toebedeeld krijgt. ,,Het wordt sowieso anders dan dat het was. Daarom moeten we de ontwikkelingen scherp volgen. Belangengroepen moeten de beleving van de nieuwe opzet checken, professionals moeten signalen opvangen en de politiek moet meningen blijven peilen en waar nodig bijsturen.’’ De ChristenUnie vindt in ieder geval dat er zoveel mogelijk initiatieven in wijken en buurten georganiseerd moeten worden. Een essentiële rol is volgens Nederveen voor vrijwilligers weggelegd. ,,Vrijwilligers heb je in alle soorten en maten, denk aan mantelzorgers, manusjes-van-alles bij de voetbalvereniging, voorleesmoeders, medewerkers bij de dagopvang en leden van de kerk. Vrijwilligers zijn de olie van de samenleving. De gemeente zou hen beter kunnen ondersteunen en zich als bemiddelaar kunnen opstellen tussen vraag en aanbod.’’
Om het plezierig wonen te bevorderen wil de ChristenUnie meer mogelijkheden tot recreatie in het dorp benutten. ,,Ik denk dan aan meerdere fiets- en wandelroutes, de Merwedeboulevard en een buitendijkse jachthaven.’’ Dit alles ligt echter niet alleen in handen van de gemeente, maar zeker in die van de burgers, vindt Nederveen. ,,Inwoners moeten meer inspraak krijgen bij de inrichting van hun omgeving. Daarbij moeten ze de kans krijgen zelf aan de slag te gaan. Het dorp is tenslotte niet van het gemeentebestuur, maar van ons allemaal.’’

Reacties op 'Interview Jan Nederveen: "Het dorp is van ons allemaal" (uit Het Kompas)'

Nieuwsarchief > 2014