Samen werken aan oplossingen | Cor van Vliet | weblog week 06-2012

Cor van Vlietdinsdag 07 februari 2012 20:58

Onze fractie werd deze week blij verrast door de ‘advertentie’ in het Kompas over het adopteren van een rotonde. Dit idee is namelijk door onze fractie ingebracht. Wij zijn blij dat het College van B&W hiermee aan de slag is gegaan.

Adopteer een rotonde
Wanneer je een rotonde adopteert, dan neem je voor een periode het beheer en onderhoud over van de gemeente in ruil voor een reclame uiting (http://bit.ly/AkI2ld). Dit betreft een win-win situatie: de gemeente bespaart op de kosten van het onderhoud van de buitenruimte en voor een bedrijf ontstaat er een mogelijkheid om op een plek met veel verkeersbewegingen een boodschap kwijt te kunnen. Het besparen van onderhoud op drie rotondes levert natuurlijk geen gouden bergen op, maar elke euro is er één. Dit geld zeker voor euro’s die elk jaar ‘terugkomen’ als besparing. Ik ben benieuwd of er geïnteresseerde bedrijven zijn.

Bezuiniging WMO
Wanneer je het wat breder trekt dan is dit denk ik ook de richting waarheen we moeten kijken om de gemeente toekomst bestendig te maken en te houden. De gemeente/overheid kan niet voor elk probleem volledig worden aangesproken. Dit is financieel niet haalbaar. Oplossingen moeten gevonden worden in samenwerking tussen gemeente, burgers, bedrijven, kerken en verenigingen.

De doorgevoerde bezuiniging op de WMO is een ander goed voorbeeld van welke richting we op moeten. Gelukkig werden bijna alle voorstellen (die in totaal € 276.000 per jaar opleveren) unaniem aangenomen. Slechts het voorstel om een inkomensafhankelijke bijdrage te vragen werd door de oppositie verworpen. Wij vinden het een goede zaak om op sterkere schouders wat zwaardere lasten te leggen. Zeker wanneer je je bedenkt dat het alternatief is een iets lichtere last op alle schouders en dus ook op de mensen die dat eigenlijk niet kunnen hebben. Het is helemaal een goed voorstel wanneer je je bedenkt dat nagenoeg 100% van de eigen bijdrage ook bijdraagt aan het verkleinen van het tekort. Het uitvoeren van deze maatregel kost namelijk bijna niets.

Gedeelde verantwoordelijkheid
In de toekomst zullen we in het publieke debat steeds nadrukkelijker moeten gaan meenemen wie wat moet bijdragen aan een oplossing. Het is niet meer zo dat de overheid alles zelfstandig moet willen oplossen. Iedereen heef een eigen verantwoordelijkheid.

Deze week werd ik geconfronteerd met mensen die bereidt zijn om een bijdrage te leveren aan iets waar ze niet alleen zelf van profiteren. Vandaag maakte in een schaatstocht van Giessendam naar Noordeloos en op nagenoeg de hele Giessen was een mooie baan geveegd. Dit geeft mij hoop voor de toekomst! We moeten op zoek naar de elementen die mensen motiveren om dit te doen en proberen deze elementen een plek te geven in oplossingen voor andere problemen.

Cor van Vliet, 7 februari 2012

Reacties op 'Samen werken aan oplossingen | Cor van Vliet | weblog week 06-2012'

Weblogarchief > 2012