"Back in town" | Cor van Vliet | weblog week 34-2012

Cor van Vlietdinsdag 21 augustus 2012 20:47

Sinds mijn laatste weblog van 22 mei is er veel gebeurd. Floris is ondertussen helemaal deel van ons gezin en wonderwel is alles eigenlijk heel ‘normaal’ geworden. Wij ervaren dat nog steeds als een wonder van God! Het is 'zo normaal geworden' dat we eigenlijk alles weer opgepakt hebben zoals we dat gewend waren. Ik wil het schrijven van mijn wekelijkse weblog dan ook weer oppakken. Zodat jullie op de hoogte blijven van waar het in de plaatselijke politiek over gaat.

De belangrijkste vraag waar de komende periode een antwoord op gevonden moet worden is hoe we de toekomst van de gemeente Hardinxveld-Giessendam zien? We weten dat er van het Rijk veel taken over gaan komen naar de gemeenten. Taken die complex, maar ook belangrijk zijn. Om deze taken goed te kunnen uitvoeren is er een sterke organisatie nodig. De vraag is hoe deze organisatie er uit moet zien.

Eind vorig jaar is de eerste stap gezet om te komen tot een antwoord. Raadsbreed is de motie Toekomst Hardinxveld-Giessendam aangenomen. Het belangrijkste besluit dat deze motie bevat is het volgende: de gemeenteraad besluit een stappenplan op te stellen waarmee de gemeenteraad sturing kan geven aan het besluitvormingsproces bij belangrijke strategische onderwerpen zoals de bestuurlijke oriëntatie op de toekomst en de uitwerking van de Visie Hardinxveld-Giessendam. Dit stappenplan moet 1 oktober bij de raad liggen. Op basis van dit stappenplan moeten we dan een antwoord gaan vinden op de gestelde vraag, wat betreft de toekomst van de gemeente Hardinxveld-Giessendam.

Voordat de plaatselijke politiek volledig gaat losbarsten zijn er natuurlijk eerst nog de landelijke verkiezingen op 12 september. Ik hoop dat u allemaal gaat stemmen! De ChristenUnie draagt onder de slogan “Voor de verandering” zeven thema’s uit die staan voor christelijk-sociale hervormingen (zie http://verkiezingen.christenunie.nl/l/library/download/527759). Hopelijk kan deze inhoud u overtuigen om op de ChristenUnie te stemmen!

Na de eerste fractievergadering van afgelopen donderdag starten we de periode na de vakantie aanstaande donderdag met de afscheidsreceptie van mevrouw Wiebosch.

Cor van Vliet,

21 augustus 2012