Cor van Vlietdinsdag 21 februari 2012 21:30

Afgelopen woensdag waren er in ‘De Spil’ in Bleskensgraaf een grote hoeveelheid raadsleden en bestuurders uit de regio aanwezig. Ik mijn blog van deze week zal ik proberen duidelijk te maken waarom dit het geval was.

Wat is de regio Alblasserwaard-Vijfherenlanden (AV)
Wanneer u nog nooit hebt gehoord van de regio AV, dan hoeft u zich daar niet voor te schamen. Het is namelijk slechts een bestuurlijke constructie die is opgetuigd met de ‘beschikbare’ gemeenten, buiten op straat zie je er niets van. Al hoop ik dat we op lange termijn nog steeds kunnen zeggen dat we mooi wonen en kunnen werken in de regio Alblasserwaard-Vijfherenlanden. Wanneer dat het geval is dan heeft de regio haar werk waarschijnlijk goed gedaan.

De gemeenten Gorinchem, Giessenlanden, Zederik, Leerdam, Graafstroom, Nieuw-Lekkerland, Liesveld en Hardinxveld-Giessendam hebben samen een gemeenschappelijke regeling gevormd. Een gemeenschappelijke regeling is een formeel samenwerkingsverband tussen gemeenten. Een dergelijk samenwerkingsverband wordt opgericht, omdat in gezamenlijkheid efficiënter en effectiever gewerkt kan worden, of dat ook altijd lukt, is natuurlijk een tweede. In het samenwerkingsverband regio AV  (zie http://www.alblasserwaardvijfheerenlanden.nl) wordt samengewerkt op de terreinen: economie & toerisme, ruimte & duurzaamheid, verkeer & vervoer, wonen en sociaal beleid.

Visie 2030
De regio werkt momenteel aan een Visie 2030. Een dergelijke visie is bedoeld om op (een abstract niveau op) hoofdlijnen een koers en doel te bepalen voor de regio. Aan deze koers wordt vervolgens al het lagere beleid ‘opgehangen’. Er is hierbij gekozen om de raden van de betrokken gemeenten heel nadrukkelijk te betrekken bij de Visie 2030. In dit kader waren alle raadsleden bijeen in ‘De Spil’.

De ideeën van de ChristenUnie voor de Visie 2030
De ChristenUnie-fracties van de diverse gemeenten hebben samen een ‘ChristenUnie-standpunt' uitgewerkt ten aanzien van de Visie 2030. Voor de complete uitwerking verwijs ik u graag naar het persbericht (http://bit.ly/AxAdja), maar in mijn blog wil ik toch een tweetal dingen noemen.

Allereerst moeten we ons niet blindstaren om de regio AV. Zoals ik eerder al schreef is dit slechts een samenwerkingsverband van beschikbare gemeenten. Dit klinkt misschien wat oneerbiedig, maar ik bedoel hiermee dat de regio AV geografisch gezien allerminst een zichtbare/logische eenheid is. Hardinxveld-Giessendam heeft veel meer met Sliedrecht, dan met Zederik. Nieuw-Lekkerland ligt naast Alblasserdam en Gorinchem is vanuit Graafstroom verder weg dan Dordrecht. Vianen tenslotte mag niet meedoen omdat het in Utrecht ligt, terwijl het de naaste buurman is van Zederik. In de Visie 2030 moet aan dit aspect nadrukkelijk aandacht worden besteed, wanneer je dat niet doet dan sla je de plank goed mis.

Ten tweede willen wij nastreven het kenmerkende van de regio zo goed als mogelijk te behouden. Voor ons is de aanwezige sociale cohesie en bijbehorende mentaliteit en het open landschap cruciaal voor de eigenheid van onze regio. Dit willen wij dan ook behouden! Behouden is nadrukkelijk niet hetzelfde als de bestaande situatie bevriezen, want wanneer je dat doet dan verlies je hem zeker. Behouden doe je door de sterke punten uit te bouwen. Wij willen ‘beter’ in plaats van ‘meer’. Dit vullen we bijvoorbeeld in door niet te willen groeien door het aantrekken van mensen van buiten onze regio, maar wel door te bouwen voor de eigen inwoners.

Cor van Vliet, 21 februari 2012

Reacties op 'De CU en de (concept) Visie Alblasserwaard-Vijfherenlanden | Cor van Vliet | weblog week 08-2012'

Weblogarchief > 2012