Neptune Shipyards, kansen en bedreigingen

maandag 18 februari 2013 14:29

Het gaat beter in de scheepsbouw zo lijkt het. Neptune Shipyards te Hardinxveld-Giessendam heeft ambitieuze plannen. Na het overnemen van de reparatiewerf van IHC ziet Neptune kansen op de markt en wil voor de toekomst gesteld zijn. Een bouwaanvraag is ingediend voor een nieuwe bedrijfshal met kantooraccommodatie. Een bouwvolume waar de omwonenden niet blij mee zijn. Maar wonen en werken gaat sinds het ontstaan van Hardinxveld en Giessendam hand in hand. Het is niet voor niets dat de bedrijvigheid zich voor een belangrijk deel concentreert langs het water. Een florerende scheepssector biedt kansen voor de economie van ons dorp en haar regio. Maar dat niet alleen. De werf heeft een verzoek ingediend voor een ruimere milieuvergunning. Het doel daarvan is dat het langer en meer dagen indien nodig, werkzaamheden kan verrichten zonder op de vingers te worden getikt. Een begrijpelijk verzoek als we de economische belangen bezien. Een bedreiging voor de omwonenden als we daarin betrekken dat de nachtrust kan worden verstoord door plotseling lawaai. En bedrijvigheid op zondag die een einde kan maken aan de vertrouwde zondagsrust. Aan Neptune de uitdaging om rekening te houden met de cultuur en traditie waar de inwoners van Hardinxveld-Giessendam zo aan hechten. Een uiterste inspanning mag worden verwacht om rustverstoring in de nacht en op zondag te voorkomen. Voor ieder mens is rust met bepaalde regelmaat noodzakelijk. En één dag in de week eens geen gejacht en herrie, maar tijd voor onze Schepper, voor ontspanning en bezinning. Dat heeft Hij al vanaf de oorsprong van mens en wereld voorzien.

Kees Pille

Reacties op 'Neptune Shipyards, kansen en bedreigingen'