Ondernemen langs de rivier

donderdag 17 oktober 2013 11:00

Op 12 oktober 2013 heeft de voltallige fractie van de ChristenUnie een bezoek gebracht aan de Rivierdijk in Boven-Hardinxveld, het gedeelte tussen de Avelingen en het pontje naar Werkendam. Het bezoek was onderdeel van de bekende serie bezoeken: Met de fiets de wijk in.

De eerste stop was bij Van Loon. Ondernemer Van Loon vertelde dat zijn grootvader op deze plek al een bedrijf had waar men het wilgenhout uit de grienden voor allerlei doeleinden verzamelde. Hout voor stelen en hoepen, maar ook rijshout voor het maken van zinkstukken. Dit laatste wordt, zij het in mindere mate, nog steeds gebruikt.  De onderneming heeft zich toegelegd op baggerwerkzaamheden, maar ook de houthandel  en de handel in houten tuinproducten zijn belangrijk voor het bedrijf. Door de unieke ligging aan de Avelingen en aan de rivier heeft de onderneming met allerlei partijen te maken: Rijkswaterstaat, het Waterschap en de gemeente. Het overleg met deze partijen heeft in het verleden wel eens wat strubbelingen opgeleverd.  De fractie heeft zich uitgebreid laten informeren over het verleden, maar ook over de toekomstplannen.

Klop Watersport was de tweede onderneming waar de fractie te gast was. Ook dit is een familiebedrijf dat heeft voortgebouwd op bedrijven van voorouders. Ondanks de crisis doet Klop Watersport goede zaken bij de verkoop, onderhoud en opslag van boten tot 15 meter. De klanten waarderen wat de onderneming het ‘ontzorgen van de klant’ noemt.  Het bedrijf zou willen uitbreiden, maar de mogelijkheden daarvoor zijn beperkt. Er zijn inmiddels contacten over met de gemeente en belanghebbenden.

De fractie van de ChristenUnie meent dat we trots mogen zijn op onze plaatselijke ondernemers, waarvan dit twee aansprekende voorbeelden zijn. Mooi om te zien hoe deze bedrijven zich in de loop van jaren steeds weer hebben aangepast aan de eisen van de tijd.

De werkbezoeken waren zo interessant dat er te weinig tijd over bleef voor het spreken van bewoners binnendijks. Daar wil de fractie een volgende keer mee verder gaan.

Reacties op 'Ondernemen langs de rivier'

Nieuwsarchief > 2013