Bijdrage behandeling Jaarverslag 2012

maandag 03 juni 2013 22:02

Geachte voorzitter,

Het moment dat de jaarrekening op de mat valt, is elk jaar weer een spannend moment. De vraag of het college de gestelde doelen heeft bereikt binnen de beschikbaar gestelde middelen kan worden beantwoord. Het is ook een moment waarop je afgelopen jaar in gedachten laat passeren. Het is voor onze raad een roerig jaar geweest. Ik denk dan vooral aan de moeilijke periode rondom het vertrek van burgemeester Wiebosch. Het was ook een jaar van belangrijke keuzen: op basis van de Visie #gemHG met de peilers economie en sociaal hebben we de keus gemaakt om verdere samenwerking te gaan verkennen in de regio Alblasserwaard-Vijfherenlanden. Vervolgens begin je dan echt de jaarstukken te lezen.

Het eerste dat bij het lezen van de jaarrekening in het oog springt, is het positieve resultaat van € 691.000. Een knappe prestatie in deze moeilijke economische tijden. Zeker wanneer je in gedachten neemt dat bijna 95% van de ingevoerde bezuinigingen ook daadwerkelijk een besparing heeft opgeleverd. Ik ken uit mijn eigen ervaring gemeenten die heel veel bezuinigingen inboeken, maar in de praktijk weinig besparen. We kunnen trots zijn op een college dat op een dergelijke manier invulling geef aan de keuzen die wij in deze raad maken!

Naast het financiële resultaat staat natuurlijk ook de inhoud centraal. Bij nadere analyse van het resultaat blijkt dat de inhoud nagenoeg niet heeft geleden onder het behaalde voordeel. Er is sprake van meevallers op open einde regelingen (huishoudelijke verzorging / bijstandsverlening), of er is efficiënter gewerkt (brandweer / jeugdgezondheid). Tenslotte is er sprake van meevallende opbrengsten (begraafrechten, bouwvergunningen, algemene uitkering).

Het volgende dat ons opvalt, is dat de prestatie waar onze partij misschien wel het meest trots op is helemaal niet wordt genoemd. Onze regionale sociale dienst is uitgeroepen tot de beste sociale dienst van Nederland in 2012. Oftewel programma 8 van onze begroting (Werk en Inkomen) wordt uitgevoerd door de beste (op afstand geplaatste) ambtelijke dienst op dit vlak! Natuurlijk is dit in eerste instantie de verdienste van de medewerkers van deze dienst. Zij functioneren echter binnen de aansturing van ons college en binnen door ons vastgestelde kaders! Zij functioneren logischerwijs ook in de Alblasserwaard, dat maakt ons extra trots. Want de mentaliteit van onze inwoners en de kwaliteit van onze ondernemers maakt dat de omstandigheden voor de RSD om mensen te laten stijgen op de participatieladder goed zijn. Op basis waarvan de RSD vervolgens het predicaat best konden verdienen. We zijn onze God dankbaar voor al deze zegeningen in een tijd van crisis!

Naast deze prestatie zijn er nog meer punten de positief in het oog springen. Er ligt een bomenbeleidsplan waarmee het college de bomen in ons dorp een plek kan geven op een manier die onze partij voorstaat! De nieuwe Koningin Wilhelminaschool is gebouwd en ondertussen geopend inclusief een extra peuterspeellokaal, waardoor er op en betere manier vormgegeven kan worden aan voor- en vroegschoolse educatie! Het moeilijke besluit met betrekking tot de sluiting van het buitenbad heeft tegelijkertijd een binnenbad opgeleverd waarop we met recht weer trots op kunnen zijn.

Er zijn ook punten waar we minder tevreden mee zijn. Vooral de moeizame gang van zaken rondom de combinatiefunctionarissen/buurtsportcoaches betreuren wij. De negatieve effecten hiervan lazen we van de week nog in het Algemeen Dagblad. De sportcarrousel is in 2013 minder opgetuigd dan vorig jaar en ook de gang van zaken rondom de diverse schoolsporttoernooien is niet optimaal. Wanneer er tijdig tot aanstelling was gekomen van buurtsportcoaches, dan hadden deze problemen zich naar onze idee niet voorgedaan.

Mocht ambtelijke capaciteit bij het opstarten het probleem zijn, dan moet wat de ChristenUnie betreft een deel van het geld dat we doorsluizen naar 2012 worden gebruikt voor inhuur van capaciteit om het project snel van de grond te krijgen. We begrijpen namelijk dat het van de grond krijgen van cofinanciering een tijdrovend traject is en dat het hierdoor mogelijk gaat knellen wanneer er ook diverse andere projecten veel aandacht vragen van betrokken medewerkers.

Dit punt brengt mij bij het besluit dat van ons wordt gevraagd. Mede op basis van het advies van de Auditcommissie kunnen we het voordelige resultaat vaststellen. Onze partij komt tot de conclusie, dat gezien de risico’s die de komende jaren op ons afkomen, er geen ruimte is om bedragen te bestemmen voor nieuwe zaken. Het is naar onze inschatting nodig om geld toe te voegen aan de diverse reserves die samen ons weerstandsvermogen vormen. Bij de actualisatie van de grondexploitaties begin dit jaar bleek hoe belangrijk dit is. Wij staan ook achter het voorstel om geld beschikbaar te houden voor de onderwerpen die nog niet volledig ten uitvoer zijn gekomen, maar waarvoor wij als raad wel de benodigde middelen beschikbaar hebben gesteld, de buurtsportcoaches zijn hiervan het voorbeeld.

Bijdrage fractie van de ChristenUnie tijdens de behandeling van het jaarverslag 2012, 30 mei 2013.

Reacties op 'Bijdrage behandeling Jaarverslag 2012'

Nieuwsarchief > 2013