Bijdrage programmabegroting 2014-2017

Cor van Vlietzaterdag 09 november 2013 12:32

Geachte voorzitter,

“Geef geloof een stem” is het motto van de ChristenUnie. Dit is wat wij in al onze bijdragen en meningsvorming ook een plek geven. De inspiratie voor deze stem putten we uit de Bijbel. Ik wil vanavond beginnen met het volgende citaat. Dit betreft het antwoord van Jezus op de vraag welk gebod het grootste is:

“Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf”.

Onze bijdrage van vanavond is geïnspireerd door het laatste gedeelte: “heb uw naaste lief als uzelf”.  De opdracht voor het omzien naar elkaar is voor ons de basis hoe we de drie decentralisaties / kanteling / transities tegemoet treden. Dit omzien naar elkaar begint in de kleine verbanden. In onze bijdrage van de Perspectiefnota memoreerden we een gezin dat elkaar bijstond in tijden van werkloosheid en ziekte. Hier stopt het omzien naar elkaar niet. Vervolgens worden de verbanden waarbinnen je moet omzien naar elkaar groter. Denk hierbij aan vrienden, kerken, verenigingen, buren. Concreet riepen wij het college bij de Perspectief nota op te investeringen in netwerken zoals artsen, hulpverleningsinstanties en kerken. Wethouder Kraaijeveld heeft deze handschoen de afgelopen periode al opgepakt en is bij onze fractie langs geweest om hierover door te praten. Tenslotte geldt het omzien naar elkaar ook voor de overheid. Ik zeg hierbij met nadruk tenslotte! De gemeente moet in de decentralisaties het vangnet vormen voor de mensen die niet zijn opgevangen in één van de netten die ik zojuist noemde.

In het verlengde hiervan schrokken wij dan ook van de nieuwe bezuiniging op de WMO. De ingeslagen weg bevat stevige maatregelen. Het is goed het effect eerst goed te overzien, voordat je eventueel doorpakt. Wij hadden dan ook gehoopt dat het antwoord op onze vraag - of deze bezuiniging dan ook kan worden ingevuld op basis van reeds genomen besluiten - simpelweg met ja zou worden beantwoorden. Blijkbaar licht dat toch gevoeliger, want het simpele ja volgde niet. Tegelijkertijd is onze conclusie op basis van het antwoord dat nadere maatregelen nu niet nodig zijn. Wij verwachten dat de wethouder ons proactief blijft informeren over de realisatie van de ingeboekte bezuinigingen op dit punt.

Het vangnet heeft alleen draagkracht als de financiën van de gemeente op orde zijn. De laatste jaren zijn hierin forse stappen gezet, maar scherpte blijft nodig. Scherpte is bijvoorbeeld nodig rondom de toevoeging van het budget voor onderhoud Drijvershof. De ChristenUnie vindt dat de dorpshuisfunctie in Boven-Hardinxveld behouden dient te blijven. Vooralsnog wordt deze functie vormgegeven in de Drijvershof. Zolang dit niet is gewijzigd zal onderhoud plaats moeten vinden. Voor ons is de verbinding tussen de dorpshuisfunctie en Drijvershof geen must. Wij zullen dit bedrag in de discussie rondom het voorzieningenniveau Boven-Hardinxveld dan ook opnieuw wegen! Scenario’s waarbij op efficiëntere wijze invulling gegeven kan worden aan de dorpshuisfunctie hebben onze voorkeur.

De scherpte op de financiën is gebaat bij een stabiele meerjaren begroting. Hiervoor maken wij ons dan ook hard. Wat ons betreft wordt het onderhoud van sportvelden in de toekomst dan ook geëgaliseerd over de jaren net zoals dit gebeurt bij het onderhoud van het gemeentelijke vastgoed. Hiervoor zullen we in deze raad dan wel eerst een onderhoudsplan, of beter gezegd niveau moeten vast stellen. Dat lijkt ons een veel beter instrument om nut- en noodzaak te bediscussiëren, dan nu in te gaan het bedrag dat in 2016 wordt gevraagd.
Een tweede middel om deze stabiliteit te introduceren is het loskoppelen van dividend inkomsten uit de algemene financiering. Elke dividend wijziging heeft in de huidige systematiek direct impact op het exploitatiesaldo. Wat ons betreft slaan we een weg in om dit van elkaar te scheiden. Door bijvoorbeeld dividenden in eerste instantie in een reserve te stoppen en van daar uit in te zetten voor investeringen. De nu opgenomen verwerking van € 100.000 past niet bij dit uitgangspunt. Wat ons betreft is dit de laatste keer dat dit zonder stevig debat ‘zomaar’ wordt verwerkt.

Het omzien naar elkaar gaat aanzienlijk eenvoudiger wanneer er sprake is van een gedeelde identiteit. Een identiteit die we allemaal delen is het zijn van Hardinxvelder. We zijn trots op ons dorp. Wanneer je vanuit de polder aan komt fietsen en je ziet de skyline van ons dorp, dan voel je je weer thuis. In dit gezicht is de kerktoren van de kerk op ‘de dam’ heel bepalend. Wij staan dan ook positief tegenover het idee om deze toren ’s avond te verlichten.  Mogelijk dat er binnen de begroting middelen gevonden kunnen worden om dit initiatief te realiseren. Bijvoorbeeld door voor de helft van de investering subsidie beschikbaar te stellen. Zowel in 2011 (€ 19.000), als in 2012 (€ 28.670) zijn er middelen niet ingezet binnen het product 541 Oudheidkunde/museum. Zelfs met inachtneming van de structurele verlaging (€ 10.000) die is doorgevoerd op dit budget lijkt er financieel gezien ruimte beschikbaar te zijn, zonder dat er andere zaken worden verdrongen.

Ik kom tot een afronding. Het college vraagt ons de programmabegroting 2014 en de meerjarenbegroting 2015-2017 vast te stellen en de kredieten 2014 zoals voorgesteld beschikbaar te stellen. Wij kunnen instemmen met dit voorstel met inachtneming van de inkleuring zoals zojuist uitgesproken.

Cor van Vliet,
7 november 2013