Brief Betuwelijn leidt tot kamervragen

donderdag 07 maart 2013 21:22

Woensdag 6 maart jl. hebben de Tweede Kamerfracties van ChristenUnie en CDA vragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld naar aanleiding van een brief van de fractievoorzitters van de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam over geluidsoverlast van de Betuwelijn.

Op 13 december 2012 heeft de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam zich laten informeren over de overlast van de Betuweroute. Daarbij is informatie verstrekt door de Stichting Aanpak Overlast Betuweroute en de Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid. Hoewel de raadsleden al aardig op de hoogte waren, maakten de voorbeelden en ervaringen indruk. Duidelijk werd dat de geluidsproductie aanzienlijk meer impact heeft dan voorafgaand aan de aanleg is meegedeeld. Ook is er nog steeds onenigheid over methoden om de geluidswaarden te meten. Feit is dat veel bewoners aanzienlijk achteruit zijn gegaan in hun woongenot. “Als je bij mooi weer buiten zit kun je elkaar soms niet meer verstaan”, zo vertelde een bewoner aan de Binnendamseweg.

In reactie op deze informatieavond heeft de gemeenteraad een brief gestuurd naar de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu, ondertekend door alle fractievoorzitters.  Deze fractievoorzitters lieten het daar niet bij en brachten de brief en de geluidsproblematiek ook onder de aandacht van hun Tweede Kamerfracties.

Woensdag 6 maart jl. stond de brief uit Hardinxveld-Giessendam op de agenda van de vaste Kamercommissie, maar werd een dag ervoor ook weer afgevoerd. Dat weerhield ChristenUnie en CDA in Den Haag er niet van om de staatssecretaris in het spoordebat te vragen wanneer de MER-evaluatie Betuweroute verwacht kan worden. Het antwoord van de staatssecretaris is dat de rapportage langer op zich laat wachten dan verwacht, omdat de geluidsmetingen meer tijd nodig hebben. De rapportage aan de Tweede Kamer is nu toegezegd voor het zomerreces.

De heer Pille, fractievoorzitter van de ChristenUnie in Hardinxveld-Giessendam, raadt bewoners met klachten over de Betuweroute aan zich niet alleen te melden bij de Stichting Aanpak Overlast Betuweroute, maar ook per brief bij hun eigen gemeenteraden van Sliedrecht, Giessenlanden en Gorinchem.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Brief gemeenteraad aan de leden van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu[1]77,3 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Brief Betuwelijn leidt tot kamervragen'

Nieuwsarchief > 2013