Cor van Vlietdinsdag 21 september 2010 22:36

Kroonbede
Vorige week dinsdag is in de ‘Nieuwe Kerk’ op de Nieuweweg de plaatselijke Kroonbede georganiseerd. Iedereen werd warm ontvangen door het organiserend comité. Tijdens een Kroonbede wordt er gebeden voor de overheid. Er wordt bijvoorbeeld gebeden of de bestuurders en politici goede keuzen mogen maken. Keuzen die ten goede komen aan de samenleving. Het mooie aan een Kroonbede is dat je er samen aan kunt deelnemen, met mensen uit diverse kerken en diverse politieke partijen.

Het thema van de Kroonbede was Christelijke politiek!? De diverse sprekers waren het er over eens dat het vraagteken dat sommige mensen bij deze woordcombinatie zetten niet terecht is!

Collegeprogramma 2010-2014
Alweer enige tijd terug heeft het college het Collegeprogramma gepresenteerd. Donderdag 30 september staat het programma geagendeerd tijdens “Het Debat”. Deze week heb ik de tijd genomen om het Collegeprogramma rustig te bestuderen.

Ik ben blij met het feit dat het coalitieprogramma: Voor de toekomst van Hardinxveld-Giessendam: dienstbaar, sociaal en met vaste koest zichtbaar als leidraad is gebruikt. Dit getuigt van het serieus nemen van dit programma. Het doet daarnaast recht aan de kaderstellende rol van de raad.

In het Collegeprogramma zijn alle ambities van de coalitie voorzien van actiepunten. De actiepunten kennen een tijdsindicatie en worden geplaatst in een financieel (haalbaarheid) scenario. Ik ben nu al benieuwd hoe de uitvoering van de actiepunten zal vorderen!

Persbericht T@B
Met veel belangstelling heb ik het persbericht van de T@B (Verzet zich tegen verhoging OZB) gelezen. Je hebt namelijk een sterke oppositie nodig om te komen tot afgewogen en daarmee goede keuzen. De oppositie legt met veel plezier de vinger op de zere plek (en daar horen zij hem ook te leggen), zodat je die vervolgens (wanneer de diagnose juist is) kunt genezen.

De zere plek
In de huidige bezuinigingsronde lijkt de zere plek wel duidelijk: de OZB-betaler niet woningen (Dit moet je ook letterlijk zo lezen, het gaat om alle gebouwen die geen woning zijn). Dit is alleen niet het hele verhaal. In de discussie van vorige week tijdens “Het Debat” kwam dit tot mijn spijt niet zo sterk naar voren.

Uit de stukken blijkt echter dat het college zichzelf helemaal niet ontziet, in tegendeel! Op het ambtenarenapparaat wordt een kleine half miljoen bezuinigd. De meeste pijn blijft dus in het gemeentehuis! Het voorstel van de T@B om te bezuinigen op het ambtenarenapparaat is hiermee al overgenomen voordat het is gedaan!

Cor van Vliet, 21 september 2010

Reacties op 'Wat komt er allemaal langs in een rustige week? | Cor van Vliet | weblog week 38-2010'

Weblogarchief > 2010