Een drukke dinsdag | Cor van Vliet | weblog week 43-2010

Cor van Vlietwoensdag 27 oktober 2010 23:05

Mijn blog is deze week een dag later. Ik had gisteren ondanks het feit dat ik een halve dag vrij had geen tijd om iets aan het papier toe te vertrouwen. Dit kwam doordat de plaatselijke kiesvereniging van de ChristenUnie dinsdagavond een ledenvergadering had belegd en door “Het Debat” met betrekking tot de begroting dat morgen geagendeerd staat.

Ledenvergadering ChristenUnie
De ledenvergadering was belegd in het atrium van een Hardinxvelds bedrijf: Klimaatservice Holland BV (www.klimaatservice.nl). Voordat de ‘echte’ vergadering begon gaf de directeur een presentatie over wat Klimaatservice voor producten levert en mochten we diverse aanwezige ‘klimaat installaties’ bekijken. Een erg leuke ervaring, mooi om te horen en zien hoe dergelijke hoogstaande stukken techniek hun ‘werk’ doen. Vervolgens spraken we door over de relatie tussen de gemeente en ondernemers. In dit gesprek kwam onder andere naar voren dat aanbestedingsregels bedrijven soms heel veel hoofdpijn bezorgen. Diverse bedrijven steken tijd en geld in een offerte, maar slechts één bedrijf wordt wat gegund. Ook al wordt aanbesteding wettelijk voorgeschreven, dan nog (of dan juist) blijft kritisch kijken naar dit punt belangrijk. We deelden de conclusie dat transparantie het begrip is wat centraal moet staan bij het gunnen van werken.

Tijdens de ledenvergadering was één van de agendapunten ledenwerving. We zijn blij dat onze kiesvereniging bestaat uit ongeveer 180 leden! Spijtig genoeg ontkomt ook onze kiesvereniging niet aan de landelijke trend van dalende ledenaantallen. Het bestuur schrijft daarom een zogenaamde 1-op-1 actie uit om nieuwe leden te werven. Hierbij wordt ieder lid uitgedaagd om één nieuw lid te vinden in de naaste omgeving. Een waardevol initiatief! Ik verwacht dat deze actie nieuw leden zal opleveren. Mocht u zich aangesproken voelen door de standpunten die de ChristenUnie inneemt schroom dat niet om contact op te nemen en lid te worden. Als lid van een politieke partij kan je een nog nadrukkelijkere inbreng leveren aan het politieke gebeuren in Hardinxveld-Giessendam.

De inbreng van leden wordt door mij als raadslid erg gewaardeerd. Ik ben namelijk een vertegenwoordiger van de ChristenUnie en de standpunten van de ChristenUnie worden uiteindelijk voor een zeer belangrijk gedeelte gebaseerd op de inbreng van de leden!

Voorbereiding “Het Debat”
Het begrotingsdebat van aanstaande donderdag is het eerste debat wat mij erg veel tijd kost. Tot nu toe zat de tijd bij de voorbereiden van raadsvergaderingen vooral in het eigen maken van het onderwerp (inlezen), maar voor donderdag vraagt het op papier zetten van de bijdrage van de ChristenUnie ook veel tijd (naast het lezen). Woorden worden gewogen, meningen van alle fractieleden moeten worden betrokken en bepaalde onderwerpen worden binnen de coalitie ingebracht om te peilen hoe het valt. Dit alles leidt tot een tekst die we donderdag zullen inbrengen in “Het Debat”. Ik kijk er naar uit om deze bijdrage morgen te mogen inbrengen en vervolgens het bijbehorende debat te voeren.

Vervolgens zal Kees volgende week het stokje over nemen en tijdens de algemene beschouwingen en de daaropvolgende besluitvormende handelingen (behandeling moties, amendementen en raadsbesluit) het finale oordeel van de ChristenUnie bekend maken.

Cor van Vliet, 27 oktober 2010

Reacties op 'Een drukke dinsdag | Cor van Vliet | weblog week 43-2010'