Cor van Vlietdinsdag 28 september 2010 19:27

Gisteren heb ik een te lange vergaderavond meegemaakt. Van 19.00 tot ruim na 23.00 stonden er twee vergaderingen gepland. Allereerst hebben we met de fractie van de ChristenUnie “Het Debat” van aanstaande donderdag voorbereid. Vervolgens hebben we binnen coalitieverband eigenlijk hetzelfde gedaan.

‘Achterkamertjes’
Het coalitieoverleg vindt letterlijk plaats in een achterkamertje (net zoals de fractievergaderingen overigens).  Tijdens dit overleg worden diverse zaken in coalitieverband besproken. Vaak klinkt het verwijt dat het in de ‘achterkamertjes’ op akkoordjes wordt gegooid en dat er vervolgens voor de bühne wordt gedebatteerd.

Dit is tijdens het coalitie overleg niet aan de orde. Het is binnen de coalitie wel belangrijk dat je weet wat iedereen zijn mening is op een bepaald punt. Hierdoor kan je voorkomen dat zaken onnodig op de spits worden gedreven. Het is daarnaast een mooie gelegenheid om elkaar scherp te houden op het coalitieakkoord. Ik verwacht dat tijdens “Het Besluit” van 7 oktober duidelijk wordt dat het niet op akkoordjes wordt gegooid, maar dat standpunten openlijk in het politieke debat/besluit tegen elkaar worden afgewogen.

Directe communicatie
Tijdens de rondvraag in het coalitieoverleg kwam het onderwerp beeldvorming in de media aan de orde. Om de zoveel tijd verschijnen er artikelen, of opinies in de media waarin bepaalde zaken ongelukkig worden neergezet. In sommige gevallen is de situatie ook ongelukkig, maar in andere gevallen is de weergave ongelukkig. Door dergelijke berichten kan je een machteloos gevoel krijgen.

Gelukkig zijn er binnen de coalitie ook veel personen die er een antwoord op hebben gevonden: ‘nieuwe media’ / 'social networks'. Dit is wel het tegenovergestelde van achterkamertjes politiek. Er wordt direct gecommuniceerd met inwoners. Door het typen van een kort berichtje gaat er een indruk/opinie de wereld in, maar met eenzelfde kort bericht is er ook een vraag gesteld, of een kwestie aan de orde gebracht.

In het college van Hardinxveld-Giessendam is het wel anders dan in Dronten (Waar door de burgemeester het twitteren voor het college is verboden).  Je kunt namelijk tweets verwachten van een aantal collegeleden: http://twitter.com/TheoBoerman, http://twitter.com/EelkeK, http://twitter.com/MWiebosch.

Ook een aantal raadsleden zijn actief: http://twitter.com/KimPutters, http://twitter.com/arjanmeerkerk, http://twitter.com/JoopKuipers. Zelf heb ik ook een account (http://twitter.com/CorvVliet), maar omdat ik nog een telefoon uit de prehistorie heb (zonder internet), is het bij mij rustig met de tweets. Wanneer je wat kwijt wilt zal ik natuurlijk wel reageren!

Wanneer je zelf twittert en je bent benieuwd wat er allemaal speelt in de Hardinxveldse politiek, dan raad ik je de bovenstaande accounts aan. Je wordt dan direct geïnformeerd over de onderwerpen die politici bezighouden!

Cor van Vliet, 28 september 2010

Reacties op 'Van achterkamertjes tot directe communicatie | Cor van Vliet | weblog week 39-2010'

Weblogarchief > 2010