Cor van Vlietdinsdag 09 november 2010 22:41

Afgelopen donderdag was het dan zover: Mijn eerste algemene beschouwingen en bijbehorende stemming over de begroting. Het beloofde een lange avond te worden. De start stond daarom al gepland om 18.00. Om 17.00 waren alle raadsleden uitgenodigd voor een maaltijd bij “Het Gevoel”. Ik was hier graag bij geweest, maar de treinen werkten niet mee. Precies om 18.00 kwam ik met een lege maag binnenvallen. Dit stemde mij niet echt positief over het verdere verloop van de avond, want met een lege maag ben ik niet op mijn best.

Gelukkig een onverwachte schorsing
Gelukkig deed zich een uitgelezen moment voor om toch nog wat te eten. Voor de eerste agendapunten stond tijd gereserveerd van 18.00 tot 19.00. Om 18.20 waren we hier echter al mee klaar en was onder andere de Najaarsnota 2010 vastgesteld. Raadsbreed werd er een amendement van de PvdA aangenomen. Door dit amendement wordt een bedrag van € 75.000,- dat begroot was voor voorzieningen in Boven-Hardinxveld voor dit doel behouden. Een goede zaak!

Normaal gesproken ga je dan gelijk door met het volgende agendapunt. Dit keer niet. In het Kompas was het aanvangstijdstip van de algemene beschouwingen gepubliceerd. Mensen die speciaal voor dit agendapunt willen komen, komen daarom waarschijnlijk pas om 19.00. Er werd besloten dat het netjes was op deze mensen te wachten. Normaal een hinderlijke onderbreking, maar nu voor mij een uitgelezen mogelijkheid om nog snel even een patatje te eten bij cafetaria Wielwijk.

Hopelijk vinden we wel een oplossing voor dit probleem, want een pauze van bijna drie kwartier op een avond die toch al uren duurt, maakt dat het wel erg laat wordt.

Amendement m.b.t. opbrengst reclame
Om 19.00 werd er begonnen met de algemene beschouwingen. Voor de bijdrage van de ChristenUnie verwijs ik u graag naar het nieuwsbericht hierover op onze site( http://hardinxveld-giessendam.christenunie.nl/k/n6071/news/view/455599/53788/Bijdrage-algemene-beschouwingen-Een-dienstbare-gemeente.html). De bijdrage van Kees eindigde met de aankondiging van het amendement waar ik vorige week over vertelde.

In het amendement stellen we voor de inkomsten uit reclame in 2011 te verlagen (ten opzichte van het voorstel van het college). Door deze verlaging is het plaatsen van grote reclame zuilen (zuilen die meters de lucht in gaan en van heinde en ver te zien zijn) in 2011 niet nodig om uit te komen op een resultaat van nul. Dit maakt dat we in de loop van 2011 een overwogen besluit kunnen nemen op dit punt. Wij vinden grote reclamezuilen vervuiling van de horizon, hierom zijn we tegen het plaatsen van deze masten. Op dat moment (in de loop van 2011) kunnen we de gevolgen van de bezuinigingen afwegen tegen het plaatsen van reclame zuilen. Wanneer we dan besluiten om definitief tegen grote reclamezuilen te zijn verhogen we de voorliggende taakstelling. Met de nu voorliggende begroting was een dergelijk overwogen besluit niet mogelijk.

Het bevreemde mij dat het college de motie ontraadde aangezien er sprake was van een gedekt amendement. Desondanks werd het amendement met uitzondering van de fractie van de VVD raadsbreed gesteund. Hier waren we erg blij mee! Ook persoonlijk deed het mij goed, het is fijn om na gedane arbeid een beloning in ontvangst te mogen nemen.

Cor van Vliet, 9 november 2010

Reacties op 'Amendement voorkomt overhaaste plaatsing grote reclame zuilen | Cor van Vliet | weblog week 45-2010'

Weblogarchief > 2010