Cor van Vlietdinsdag 29 maart 2011 21:50

Vandaag verscheen het rapport/presentatie van de gemeentelijke accountant (Deloitte) over de bezuinigingen die voor de gemeente Hardinxveld-Giessendam voor de deur staan. Het is een presentatie die bestaat uit ruim zestig sheets. Dat kost dus wel even tijd om het door te laten dringen. Ik neem jullie graag mee naar constateringen die ik eruit heb gehaald.

Welk probleem moet worden opgelost?
Het rapport begint met het presenteren van de aanpak. Er wordt hierbij duidelijk een knip gemaakt tussen de financiële opgave aan de ene kant en de bezuinigingsopties aan de andere kant. De financiële opgave waar we voor staan is op het moment als volgt: € 544.000 in 2012, oplopend tot € 715.000 in 2013, tot € 758.000 / € 1.056.000 in respectievelijk 2014 en 2015. Wanneer je deze omvang tot je door laat dringen dan weet je gelijk dat de opgave niet misselijk is en dat er pijnlijke keuzen gemaakt zullen moeten worden.

Stresstest
Het volgende onderdeel van het rapport is de zogenaamde stresstest. Met deze test wordt de financiële gezondheid van de gemeente in beeld gebracht. Het plaatje voor Hardinxveld-Giessendam ziet er als op het eerste gezicht niet al te rooskleurig uit, wanneer mijn privé huishouding zo beoordeeld zou worden was ik niet vrolijk. Wanneer je het echter in perspectief plaats ontstaat er toch een ander beeld. Hetzelfde plaatje enkele jaren geleden was namelijk aanzienlijk roder gekleurd.

Exploitatiescan
Het derde onderdeel van het onderzoek is de exploitatiescan. Met deze scan worden de uitgaven in Hardinxveld-Giessendam afgezet tegen de uitgaven in andere (vergelijkbare) gemeenten). Met behulp van deze scan kan je zien of er relatief veel of weinig aan een bepaald terrein wordt uitgegeven. Over deze cijfers moet je niet te snel oordelen. Is sommige gevallen kies je er namelijk voor om extra uit te geven, omdat je dat onderdeel heel belangrijk vindt. Toch levert het wel ideeën op voor onderwerpen waarop je kunt bezuinigen.

Analyse van de begroting / bezuinigingsopties
Het rapport eindigt tenslotte met een analyse van de begroting. In deze analyse worden onderwerpen aangedragen waarop mogelijk bezuinigd kan worden. Over de onderwerpen die worden aangedragen is nog geen politieke discussie gevoerd. Deze zal de komende maanden plaatsvinden. De onderwerpen tellen op tot een totaal van bijna € 3,2 miljoen. De top tien van opties ziet er als volgt uit:

Beleidsveld

subsidie stichting IGO

Gemeentelijk minimabeleid

versoberen schuldhulpsanering

Ik kan me goed voorstellen dat u niet bij al deze ideeën een goed beeld heeft bij wat het precies inhoud. Dat heb ik namelijk ook niet. Dit is het eerste wat ik de komende weken boven tafel wil krijgen. De komende weken zullen we tevens benutten om onderwerpen die niet genoemd zijn, maar waarop wel bezuinigd kan worden scherp te krijgen.

Ik ben benieuwd welke bezuinigingen voor jou onbespreekbaar zijn, of in activiteiten van de gemeente die u overbodig vindt. Op basis van alle input die we de komende weken zullen vergaren zal de gemeenteraad vervolgens tot een keus moeten komen die uiteindelijk leidt tot een bezuiniging van ruim € 1,0 mln.

Cor van Vliet, 29 maart 2011

Reacties op 'Rapport Deloitte over bezuiniging Hardinxveld-Giessendam | Cor van Vliet | weblog week 13-2011'

Weblogarchief > 2011