Cor van Vlietdinsdag 19 april 2011 21:39

Bezuinigingsproces
In mijn weblog uit week 12 schreef ik al over het rapport van Deloitte dat als input dient voor de bezuinigingsopgave die onze gemeente wacht. De komende maanden (mei & juni) zal de gemeenteraad hieromtrent haar besluiten moeten gaan namen. In de afgelopen weken is er druk nagedacht over de marsroute die we moeten gaan volgen. In de WOB (Werkgroep Ontwikkeling Beleidsvisies, die de komende periode openbaar zal zijn) is de definitieve route bepaald. Deze loopt via de volgende data:

• 26 april - De Ontmoeting, presentatie rapport Deloitte
  • 10 mei – De Ontmoeting, gelegenheid voor vragen
  • 19 mei – Het Debat, het debat zal gevoerd worden aan de hand van een door elke partij ingevulde matrix
  • z.s.m. na 19 mei – WOB: hoe participatie insteken
  • Juni – De Perspectiefnota (met hierin verwerkt de bezuinigingsvoorstellen/richtingen

Twee drukke maanden
Twee maanden lijkt een lange periode, maar wanneer je je bedenkt dat begin mei een vakantie periode is en er ook nog een flink aantal feestdagen in zitten, dan weet je dat de tijd vliegt.

De eerste agenda problemen komen dan ook al gelijk om de hoek kijken. Voordat we als fractie een standpunt bepaald hebben passeren er namelijk allerlei zaken, waarvoor een oplossing bedacht moet worden. Denk hierbij aan de volgende punten die allemaal tijd vragen:

• Alle fractiegenoten moeten op één lijn komen;
  •  De ideeën die opkomen, moeten worden getoetst en worden aangevuld door bijvoorbeeld de achterban, inwoners;
  • Binnen de coalitie moet er een grote lijn bepaald worden; zoals u kunt lezen is het coalitieprogramma op dit punt namelijk nog niet ingevuld.

In de tussentijd moeten natuurlijk ook gewoon alle vergaderingen die over dit onderwerp gepland staan ‘gevuld worden met inhoud’, dit vraagt allemaal veel tijd. En ruimte in de agenda´s van de betrokkenen op hetzelfde moment. Een lastige opgave omdat iedereen naast het raadswerk ook andere verplichtingen heeft.

Alles wat ik tot nu toe heb opgeschreven heeft nog niets te maken met inhoudelijke standpunt bepaling. Dat is iets waar we op het moment druk mee bezig zijn en wat geen sinecure is bij de voorliggende opgave. Goede ideeën zijn daarom van harte welkom!

Cor van Vliet, 19 april 2011

Reacties op 'Een bezuiniging, wat komt daar allemaal bij kijken? | Cor van Vliet | weblog week 16-2011'

Weblogarchief > 2011