Bezoek (weg)werkzaamheden in de gemeente | Cor van Vliet | weblog week 47-2011

Cor van Vlietdinsdag 22 november 2011 21:37

Afgelopen maandag werden, door wethouder Boerman, alle (burger)raadsleden uitgenodigd voor een rondje langs de diverse projecten in de gemeente. Gelukkig waren er een flink aantal raadsleden in de gelegenheid om deel te nemen aan deze toer. Ook ik kon wat eerder weg van mijn werk.

Rol bewoners
De gemeenteraad stelt voor alle projecten in de regel een krediet beschikbaar. Dit passeert haast ongemerkt door het vaststellen van de begroting. Slechts in enkele gevallen praten we ook inhoudelijk mee over de projecten. Dat gemeenteraadsleden meepraten over de invulling is ook niet noodzakelijk. Wat wel noodzakelijk is, is het betrekken van bewoners en gebruikers bij het inrichten van de weg. Tijdens de rondrit werd per project toegelicht op welke manier bewoners zijn betrokken bij het werk. Dit verschilt van project tot project omdat de omstandigheden verschillen. Deze verschillen zitten bijvoorbeeld in het beschikbare budget en in de randvoorwaarden aangaande de verkeerafwikkeling/veiligheid. Hierdoor kunnen niet altijd alle wensen gehonoreerd worden. Alle wensen moeten wel gehoord worden en wanneer ze niet gehonoreerd kunnen worden, dan moet het waarom duidelijk worden toegelicht.

Waarom een project?
Per project werd ook ingegaan op het waarom van de werkzaamheden. Niet in alle gevallen is dat namelijk voor een leek (waar ik mezelf ook onder versta) even duidelijk. Van de Rivierdijk bijvoorbeeld was al heel snel bekend dat de huidige werkzaamheden binnen afzienbare tijd nodig zouden zijn om de dijk goed te laten functioneren als waterkering. Alles in één keer op orde brengen was technisch niet mogelijk. De Parallelweg werd aangepakt omdat het geluidsdempende asfalt haar dempende functie had verloren en bovendien op sommige stukken zelfs al gaten in het asfalt vielen. Ook al had het eerste stuk nog even kunnen blijven liggen is ook dit gedeelte meegenomen, dit omdat er dan maar één project hoeft te worden voorbereid. Dit levert meer geld op dan het project knippen en één gedeelte nog even laten rusten en relatief korte tijd later aanpakken.

Extern geld
Een ander interessant punt waar op werd gewezen is de hoeveelheid geld van andere overheden dan de gemeente er wordt geïnvesteerd. Het college is erin geslaagd een flinke hoeveelheid ‘extern’ geld binnen de gemeentegrens te laten neerslaan.

De projecten
Tenslotte natuurlijk nog de projecten die we hebben bezocht: werkzaamheden Rivierdijk, werkzaamheden
Zuidoost-hoek Boven-Hardinxveld, halte Boven-Hardinxveld, asfaltering Parallelweg-Stationstraat, halte Blauwe Zoom, Wilgenzoom. Stuk voor stuk projecten die het aanzicht van ons dorp verbeteren en de verkeersafwikkeling bevorderen!

Cor van Vliet, 22 november 2011

Reacties op 'Bezoek (weg)werkzaamheden in de gemeente | Cor van Vliet | weblog week 47-2011'

Weblogarchief > 2011