Cor van Vlietwoensdag 21 september 2011 22:14

Afgelopen donderdag hebben we tijdens “De Ontmoeting” gesproken over de kaderstelling die nodig is om stappen te kunnen zetten rondom vervangende nieuwbouw van de Regenboogschool en de sportzaal te Boven-Hardinxveld. Zelf heb ik de plannen die er de afgelopen jaren waren rondom MFA, MFC en hoe het allemaal mocht heten alleen meegemaakt vanaf de zijlijn. Dit betekent dat ik redelijk blanco in de discussie sta.

Voorstel college
Het voorstel van het college is helder. Binnen het aangegeven plangebied (zie http://www.hardinxveld-giessendam.nl/index.php?&mediumid=21&pagid=753&stukid=1419, agendapunt 6) wil het college komen tot nieuwbouw van de Regenboogschool. Nieuwbouw van de school mag maximaal € 2,3 mln. kosten en van de sportzaal maximaal € 0,8 mln. Dit kan gefinancierd worden van hiervoor bedoelde budgetten in de begroting, realisatie van woningen in het plangebied en vanuit het gereserveerde bedrag voor voorzieningen in Boven-Hardinxveld.

Verder moet er aan de volgende voorwaarden worden voldaan. Er moet sprake zijn van goede onderwijshuisvesting (voldoen aan verordening Onderwijshuisvesting). Er moet worden voldaan aan overige wet- en regelgeving. De speelruimte in Boven-Hardinxveld moet door plan vergroten van 1.000 m2 naar (bij voorkeur) 1.500 m2. Het gymnastiek lokaal moet geschikt zijn voor trainingen van pupillen bij korfbal.

Binnen dit kader kan er in het plangebied in overleg met alle betrokken gekomen worden tot de meest ideale oplossing gegeven de genoemde randvoorwaarden. Gezien de grootte van het gebied zijn er diverse mogelijkheden.

Een nieuwe variant
Voor “Het Debat” is door het bestuur van de Regenboogschool nog een mogelijke variant gepresenteerd aan de diverse fracties. In deze variant worden de velden van HKC 90-graden gedraaid en wordt de kantine van HKC en de gymzaal in één pand ondergebracht op het huidige 2e kunstgrasveld.

Op het eerste gezicht past deze optie niet in de gestelde kaders. In de tekst bij het raadsvoorstel staan echter woorden die deze ruimte volgens mij wel bieden: ”De nieuwbouw zal in principe binnen het onderzoeksgebied plaats moeten vinden”. Wat mij betreft kan de optie van het bestuur in worden gebracht in het gesprek tussen het college van
B&W en de school binnen de gestelde kaders.

Bij deze optie moet je echter wel een tweetal zaken in ogenschouw nemen om tot een reële verwachting te komen over de kans van slagen: het financiële kader en de hogere complexiteit van het project door minimaal één extra (financieel)
betrokkene.

Ten eerste moeten in deze variant twee kunstgrasvelden in één keer worden afgeschreven en opnieuw worden aangelegd en moet er een nieuwe kantine worden gebouwd. Dit betekent een aanzienlijk grotere investering waarvan het zeer de vraag is of deze past in het gestelde financiële kader.

Ten tweede vergt het een hele andere betrokkenheid van HKC bij het project. Deze uitwerking bevindt zich een aantal stappen dichter bij een MFA/MFC dan het voorstel van het college.

Lessen uit het verleden
Natuurlijk is een multifunctionele accommodatie voor iedereen een heel aantrekkelijke oplossing. Ook ik wordt daar warm van. Maar een les die ik uit het verleden heb getrokken is dat wanneer het project te complex wordt de kans dat er geen spa de grond in gaat (te) groot is. Het college kent deze les ook. Het coalitie/college programma is wat betreft dit punt ook duidelijk: de discussie over nieuwbouw van “De Regenboogschool” wordt los gevoerd van de discussie over ‘voorzieningen Boven-Hardinxveld’. De discussies worden pas met elkaar verbonden wanneer er sprake is van meetbare voordelen en voldoende draagvlak.

Het voorstel van het college past (logischerwijs) in haar eigen uitgangspunt, wat ook ons uitgangspunt is. We zijn dan ook blij dat er nu daadwerkelijk stappen gezet kunnen worden die leiden tot nieuwbouw van de Regenboogschool.

Het college kan wat ons betreft ook niet snel genoeg overgaan tot verdere concretisering van het plan in overleg met het scho
olbestuur en verdere betrokkenen!

Cor van Vliet, 21 september 2011

Reacties op 'Een belangrijke week voor de toekomst van de Regenboogschool | Cor van Vliet | weblog week 38-2011'

Weblogarchief > 2011