Cor van Vlietdinsdag 30 augustus 2011 21:51

Met ingang van deze week hoop ik het schrijven van mijn wekelijkse weblog weer op te starten. Ondertussen zijn we als raadsleden alweer twee weken aan het vergaderen. Dit maakt dat er weer genoeg stof is om over te schrijven. Vorige week stond onder andere een subsidie aan “De Flierefluiter” voor wat betreft de locatie Koningin Wilhelminaschool op de agenda tijdens “Het Debat”.

Technische / politieke vragen
Bij de voorbereiding van “Het Debat” over deze subsidie hadden wij als fractie een aantal technische vragen gesteld. Het antwoord op een technische vraag kan eigenlijk niet worden betwist. Het antwoord is zoals het is, je kunt hoogstens teleurgesteld zijn met het antwoord.

Over het antwoord op een politieke vraag kan je gaan debatteren. Vandaar dat technische vragen ook voorafgaand aan een debat worden gesteld en politieke vragen tijdens een debat.

De antwoorden op de technische vragen die we hadden gesteld riepen nieuwe technische vragen op, hierdoor waren we nog niet in staat gedegen stelling te nemen in “Het Debat”. Het college heeft toegezegd de aanvullende  technische vragen alsnog te beantwoorden. Met deze vragen proberen we een beeld te krijgen van hoe in het verleden met inrichtingskosten van peuterspeelzalen is omgegaan.

Tegen de vestiging van peuterspeelzalen staan wij als fractie positief. Een peuterspeelzaal is een goed middel om vroegtijdig leerachterstanden op te sporen en een goede omgeving om voorschoolse educatie aan te bieden. We zijn dan ook blij dat er twee nieuwe locaties beschikbaar komen voor peuterspeelzaalwerk!

Wettelijke verplichting
Als gemeente ben je niet wettelijk verplicht om de inrichting van een peuterspeelzaal te betalen. Op het moment dat je hier vervolgens wel toe besluit moet er duidelijkheid zijn over het hoe en wat. Zeker wanneer je de aanzienlijke subsidiebedragen die nu al in deze sector rondgaan en de precedent werking die van het besluit uitgaat in ogenschouw neemt. Deze duidelijk verwachten wij te krijgen in de antwoorden op de technische vragen die we hebben gesteld.

De ontknoping volgt naar verwacht donderdagavond aanstaande na 22.15.

Cor van Vliet, 30 augustus 2011

Reacties op 'subsidie peuterspeelzaal “De Flierefluiter” | Cor van Vliet | weblog week 35-2011'

Weblogarchief > 2011