Sluitingstijden horeca | Cor van Vliet | weblog week 14-2011

Cor van Vlietdinsdag 05 april 2011 22:44

Vorige week donderdag stond “Het Debat” over de aanpassing van de APV op de agenda. Jan Nederveen nam voor ons de honneurs waar. Op een heldere manier zette hij ons standpunt met betrekking tot het vrijgeven van de sluitingstijden van de horeca uiteen. Heel kort samengevat zijn er twee bezwaren tegen het voorstel: het principiële bezwaar aangaande verstoring van de zondagsrust en het ‘rationele’ bezwaar tegen een zeer matig uitgewerkt voorstel.

Overlast (van een beperkt deel) van het uitgaanspubliek komt in heel Nederland voor. Het aanpakken hiervan heeft bijna overal prioriteit. Er is echter bijna geen plaats waar wordt gedacht dat het vrijgeven van sluitingstijden de oplossing is. De vraag is waarom dit in Hardinxveld wel zo zal zijn? Ik heb het antwoord op deze vraag niet gehoord. Natuurlijk kan je heel goedkoop zeggen: we kunnen het toch gewoon proberen, ons lijkt dat niet verstandig.

Een argument wat Jan niet heeft gebruikt tijdens “Het Debat”, maar waar ik waarde aan hecht is het volgende. Past vrijstelling van sluitingstijden wel in een dorp als Hardinxveld-Giessendam? Je hebt hier enkel cafés / kroegen. Voor discotheken en andere grotere gelegenheden moet je niet in Hardinxveld zijn. Toen ik nog jong was (ja, je kunt ook vroeg oud worden) ervoer ik sluiting om 2.00 helemaal niet als storend, de avond zat er wel op. Je kunt langer doorgaan, maar dan graag in een andere omgeving….lees 'de grote stad'. Is dat zo vreemd / onwenselijk?

Wat mij tijdens de discussie opviel was dat met name de PvdA wel principieel voor leek te zijn. Met principiële argumenten vind ik niets mis, maar het is wel belangrijk dat iedereen weet dat het een principieel punt is. Rationele argumenten / debat heeft dan namelijk niet zoveel zin.

Met name de reactie op het onderzoek waaraan Jan refereerde bevreemde mij. De PvdA staat vooraan om het probleem van drankgebruik onder de jeugd onder de aandacht te brengen, maar in deze discussie geven ze op dit punt niet thuis. Het onderzoek is duidelijk, langere openingstijden is meer drankgebruik.  Natuurlijk snappen wij ook wel dat het niet aanpassen van de openingstijden het drankprobleem niet oplost en dat b.v. in ‘keten’ misschien nog wel sprake is van een veel groter probleem. Feit blijft echter dat ruimere openingstijden meer alcoholconsumptie tot gevolg hebben, de PvdA en de andere voorstemmers lijken daarmee met droge ogen in te gaan stemmen…

Het geheel wordt aanstaande donderdag vervolgd, er zullen diverse amendementen/moties de revue passeren over dit onderwerp.

ChristenUnie op de fiets door “De Blauwe Zoom”
Aanstaande zaterdag gaan we als ChristenUnie fractie op de fiets op bezoek in “De Blauwe Zoom”. We hopen met de inwoners van de wijk te praten over hun ervaringen met wonen in “De Blauwe Zoom”. Tegelijk zullen we de gelegenheid aangrijpen om met gebruikers van sporthal “De Appelgaard” te spreken.

We hopen op mooi weer en goede gesprekken!

Cor van Vliet, 5 april 2011

Reacties op 'Sluitingstijden horeca | Cor van Vliet | weblog week 14-2011'