Cor van Vlietdinsdag 27 september 2011 19:25

Zaterdagmorgen trokken we met de fractie van de ChristenUnie weer met de fiets het dorp in. Deze keer stond het centrum van ons dorp op het programma. We hadden ons voorgenomen in ieder geval over een tweetal zaken meer te weten te komen. Allereerst de zaken waar ondernemers uit de detailhandel in: “De Giessenhof” tegen aanlopen en ten tweede de eerste ervaringen met het vrijgeven van de sluitingstijden van de horeca

Ondernemers in “De Giessenhof”
Via de winkeliersvereniging “De Giessenhof” hadden wij een aantal ondernemers bereid gevonden voor een kort gesprek in hun eigen winkel. Op deze manier kregen wij vanuit een drietal invalshoeken zicht op diverse onderwerpen. We spraken onder andere over de (on)wenselijkheid van het afsluiten van de Peulenstraat voor autoverkeer. Ik vind het persoonlijk een aantrekkelijke gedachte. Volgens mij kan het winkelen in ons dorp er een stuk plezieriger, maar vooral veiliger op worden. Wanneer dit idee daadwerkelijk concretere vorm zou gaan krijgen, dan moet er natuurlijk goed gekeken worden naar de bevoorrading en naar de bereikbaarheid van woonhuizen op de Peulenstraat.

Verder hebben we met de ondernemers ook doorgedacht over wat een impuls zou kunnen geven aan ons centrum. Het belangrijkste hiervoor zijn gedreven ondernemers, die hebben we gelukkig!

Ervaringen vrijgeven sluitingstijden horeca
De sluitingstijden van de horeca zijn reeds enige maanden vrijgegeven. Onze fractie was erg benieuwd hoe hiermee de eerste ervaringen van de buurtbewoners zijn. We hebben daarom bij diverse bewoners aan de Kerkweg, Damstraat en Molenstraat aangebeld. Nagenoeg alle reacties waren positief. Natuurlijk is er altijd enige mate van overlast (dat was er de afgelopen periode ook volgens de bewoners), veroorzaakt door mensen die hun hersenen niet gebruiken, maar echte escalaties wisten de bewoners zich niet te herinneren. Dit eerste beeld geeft onze fractie stof tot nadenken. Eén van onze argumenten tegen het vrijgeven was namelijk dat het voorstel eigenlijk neerkwam op laten we het eens proberen. Vooralsnog lijkt dit proberen niet verkeerd uit te pakken vanuit het 'overlast perspectief'.

We sloten de ochtend af met een bak koffie in tapperij “Damrak” (waarvoor dank!). Gelukkig waren de bezoekers tevreden met het vrijgeven van de sluitingstijden, anders zou het voor ons wel heel verwarrend worden.

Cor van Vliet, 27 september 2011

Reacties op 'Een zonnige zaterdagmorgen in "De Giessenhof" | Cor van Vliet | weblog week 39-2011'

Weblogarchief > 2011