Boven-Hardinxveld op zaterdagochtend | Cor van Vliet | weblog week 24-2011

Cor van Vlietdinsdag 14 juni 2011 15:53

Afgelopen zaterdag bezochten we op de fiets de noordoost hoek van Boven-Hardinxveld. Het weer was ons niet helemaal goed gezind, toch hadden we een aantal leuke en informatieve ontmoetingen met inwoners.

Huisartsenpraktijk
We begonnen de ochtend met even schuilen en een lekke warme bak koffie bij de huisartsenpraktijk aan de Drijverschuit. De artsen schetsten hun plannen voor het doorontwikkelingen van deze locatie.

Renovatie
Vervolgens trokken we op de fiets de wijk door. Bijna alle gesprekken hingen direct, of indirect samen met de renovatiewerkzaamheden die op het moment uitgevoerd worden. Uit de meeste gesprekken werd duidelijk dat de mensen blij zijn met het eindresultaat dat de renovatie lijkt te gaan opleveren.

De weg naar dit eindresultaat is echter niet geplaveid. Op het moment van daadwerkelijke uitvoering komen er zoals vaak puntjes naar voren die niet waren voorzien. Dit gaat van overlast door stalen rijplaten die weken blijven liggen, naar verschillende soorten bestrating bij parkeren op eigen erf die voor verwarring zorgen, via bushokjes en bijbehorende informatiepalen die niet gelukkig zijn gelegen op de stoep, tot speelplekken waarop niet gespeeld kan worden.

Sommige van deze punten zijn tijdens het werk moeilijk te beoordelen (bushokje, is dit al definitief?). Andere punten moeten zoveel als mogelijk worden beperkt (geluidsoverlast stalen rijplaten). De gekozen ondergrond bij de speelplaats (F. Bolstraat) is wel erg ongelukkig. Dit kan alleen bedacht zijn met een rekenmachine achter een bureau! Wat ons betreft wordt deze situatie per omgaande opgelost!

De hele verkeerstroom die samenhangt met een dergelijke renovatie hebben we tenslotte ook besproken. Het depot van de aannemer Kraaijeveld ligt naast de ingang van de Regenboogschool. Uit de gesprekken bleek dat dit de afgelopen week diverse onveilige situaties heeft opgeleverd. Wij verwachten dat de door het college van B&W aangekondigde oplossing (http://www.hardinxveld-giessendam.nl/index.php?simaction=content&mediumid=19&pagid=695&stukid=18251) deze situaties in de toekomst zal voorkomen.

Ontwikkeling bezuiniging
Afgelopen week werd tevens duidelijk dat de bezuinigingsopgave aanzienlijk groter is dan gedacht. Door diverse tegenvallers (o.a. lagere opbrengsten leges, minder dividend Eneco, tegenvallers WMO en de Avelingen groep) moet er ongeveer € 800.000 extra bezuinigd gaan worden. Door een meevaller in het gemeentefonds wordt dit gelukkig met € 300.000 verlaagd. Per saldo resteert er nog steeds een half miljoen extra om te bezuinigen. De ideeën uit de discussie die de raad de afgelopen maand heeft gevoerd kunnen we dus wel bij elkaar op tellen in plaats van er uit te kiezen.

Cor van Vliet, 14 juni 2011

Reacties op 'Boven-Hardinxveld op zaterdagochtend | Cor van Vliet | weblog week 24-2011'

Weblogarchief > 2011